Search
Close this search box.

Δημιουργική Γραφή. Θεωρία και Πράξη

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

2024-05-10 - 2024-07-13 ( 60 ώρες )

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

Εξ αποστάσεως

ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΑ ΕΚΠΤΩΣΗΣ:

Βάσει εκπτωτικής πολιτικής

ECTS:
3
Δίδακτρα:
300 €
Υπεύθυνος Προγράμματος:
Αθανασοπούλου Μαρία
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
07-05-2024

Δημιουργική Γραφή. Θεωρία και Πράξη

Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις

07-05-2024

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Σύντομη Περιγραφή

    Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα  με τίτλο “Δημιουργική Γραφή. Θεωρία και Πράξη” , διάρκειας 60 ωρών, το οποίο θα διεξαχθεί με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και θα υλοποιηθεί μέσω της πλατφόρμας zoom.  Το πρόγραμμα παρέχει 3 ECTS.

    Το πρόγραμμα συνίσταται σε εργαστήρια συγγραφής ποίησης (παραδοσιακής-μοντέρνας), και πεζογραφίας (σε μικρή και μεγάλη φόρμα), ενώ μαθήματα γύρω από την ιστορία της ανάδυσης της καλλιτεχνικής πρακτικής της Δημιουργικής Γραφής, και την λογοτεχνική θεωρία (με ειδική αναφορά στην θεωρία των κειμενικών ειδών και τη θεωρία της πρόσληψης), πλαισιώνουν το πρόγραμμα. Μες από την διπλή αυτή προσέγγιση, το πρόγραμμα στοχεύει, στο πρώτο μέρος του: στην εκμάθηση των βασικών σταθμών της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων μέσα από αντιπροσωπευτικά δείγματα κειμενικών ειδών όπως: το μυθιστόρημα, το διήγημα, το έμμετρο ή το ελευθερόστιχο ποίημα. Στο δεύτερο μέρος του, τα συγγραφικά εργαστήρια διδάσκουν το αλφαβητάρι της καλλιτεχνικής γραφής.  Η αναγκαιότητα του προγράμματος συνίσταται στο ότι προάγει την καλλιτεχνική γλωσσική έκφραση των υποκειμένων, σε εποχή κυριαρχίας της τεχνολογίας, της εικόνας, και της εργαλειακής αντιμετώπισης του βίου.

    Επιστημονική Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Μαρία Αθανασοπούλου, Αν. Καθηγήτρια Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Θεωρίας της Λογοτεχνίας στο Τμήμα Θεάτρου του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, βλ.: https://www.thea.auth.gr/staff/maria_athanasopoulou/ και: https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=8984

    Στο πρόγραμμα διδάσκουν επίσης οι γνωστοί συγραφείς: Γιάννης Σκαραγκάς, πεζογράφος, θεατρικός συγγραφέας, σεναριογράφος (βλ. https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=42592Έλενα Μαρούτσου, πεζογράφος και κριτικός λογοτεχνίας (βλ. https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=7742), και: Αγγελική Πεχλιβάνη, ποιήτρια και κριτικός (βλ. https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=117451).

     

    Έναρξη προγράμματος: 10/5/24

    Λήξη προγράμματος: 13/7/24

    Αιτήσεις γίνονται δεκτές έως 7/5/24

    Διάρκεια: 60 ώρες σύγχρονης εκπαίδευσης

    Κόστος: 300 ευρώ

    Παρέχεται εκπτωτική πολιτική: Ναι

    Παρέχεται πιστοποιητικό επιμόρφωσης/ECTS: Ναι/3

     

    Διδακτικό προσωπικό:

    Αθανασοπούλου Μαρία Απόφοιτος του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Κρήτης (1989), απέκτησε δύο μεταπτυχιακούς τίτλους σπουδών πρώτου κύκλου από το King’s College του Πανεπιστημίου του Λονδίνου (1990, 1991) με ειδίκευση στον «Ευρωπαϊκό Ρομαντισμό» και τις «Νεοελληνικές Σπουδές» αντίστοιχα, και αναγορεύθηκε διδάκτωρ του Πανεπιστημίου του Cambridge (1999), για τη διατριβή «Το Ελληνικό Σονέτο (1895-36): Μια μελέτη ποιητικής», που εκπόνησε με υποτροφία εξωτερικού του ΙΚΥ (1993-97). Επισκέπτρια Λέκτορας επί μια δεκαετία στα Πανεπιστήμια της Θεσσαλίας, της Κρήτης, της Κύπρου, των Πατρών, διδάσκει από το 2009-10 στο Τμήμα Θεάτρου, του ΑΠΘ, και στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (εδώ, τα τελευταία τρία χρόνια, στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Δημιουργικής Γραφής»). Έχει δημοσιεύσει τις μελέτες: Θεόδωρου Ντόρρου, Στου Γλυτωμού το Χάζι, Αθήνα 2005, Το Ελληνικό Σονέτο (1895-1936): Μια μελέτη ποιητικής, Θεσσαλονίκη 2011, Κ.Π. Καβάφη, Τα ‘Θεατρικά’ ποιήματα, Αθήνα 2014, και πλήθος άρθρων στα πεδία της νεοελληνικής ποίησης και πεζογραφίας των τελευταίων τριών αιώνων, στο πεδίο της θεωρίας  της λογοτεχνίας, της ιστορίας και θεωρίας της νεοελληνικής κριτικής και -εσχάτως- στο πεδίο της «Δημιουργικής Γραφής». Τακτική συνεργάτης της επιθεώρησης βιβλίου The BooksJournal· μεταφράστρια. Κατάλογος της εργογραφίας της στο: https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=8984

    Γιάννης Σκαραγκάς Μυθιστοριογράφος, θεατρικός συγγραφέας και σεναριογράφος, ο Γ. Σκαραγκάς εμφανίστηκε στα γράμματα πριν από δύο δεκαετίες με το μυθιστόρημα Επιφάνεια και τη σεναριακή του διασκευή για το Mega, υπογράφοντας μέχρι σήμερα δώδεκα βιβλία στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Γράφει στα ελληνικά και τα αγγλικά και βραβεύτηκε το 2018 από το πανεπιστήμιο του Κολοράντο για το «How to Draw Human Figures» από την επιτροπή συντακτών του λογοτεχνικού περιοδικού Copper Nickel (Editors’ Prize in Prose). Έχει επίσης γράψει έργα για το θέατρο στην Ελλάδα, στις ΗΠΑ και την Ελβετία, μεταξύ των οποίων το «Prime Numbers» στη Νέα Υόρκη το 2009, και το Courage στη Ζυρίχη το 2017. Έχει βραβευτεί ως συγγραφέας από μεγάλα ιδρύματα στην Ευρώπη και την Αμερική (Literarisches Colloquium Berlin, Art OMI New York, IWP University of Iowa, κ.α). Το έργο του «Η Κυρά της Ρω» εντάχθηκε στο πρόγραμμα του Centre for the Art of Performance του UCLA στο Λος Άντζελες τη θεατρική περίοδο 2019/2020 με περιοδεία στις ΗΠΑ και την Αυστραλία. Έχει εργαστεί στον χώρο της τηλεόρασης, υπογράφοντας το σενάριο έξι τηλεοπτικών σειρών, με πιο πρόσφατη την ψυχολογική αστυνομική σειρά της ΕΡΤ1 «Κάνε ότι κοιμάσαι», αλλά και σε εταιρείες κινηματογραφικών παραγωγών. Γράφει για γνωστά αμερικανικά λογοτεχνικά περιοδικά όπως: World Literature Today, Copper Nickel, American Chordata, The Tower Journal, Spilled Milk, Midnight Circus, κ.α. Υπέγραψε το θεατρικό έργο «Συνέπειες από την έλλειψη βαρύτητας» για το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2023 (σειρά Contemporary Ancients) – που παίχτηκε στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου στις 14-15 Ιουλίου 2023. Κατάλογος της εργογραφίας του στον ιστότοπο: https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=42592

    Έλενα Μαρούτσου Σπούδασε Ιστορία στη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στη Λογοτεχνία και τις Εικαστικές Τέχνες στο Ρέντινγκ της Αγγλίας. Έχει δημοσιεύσει τα έργα: Το εξιλαστήριο θαύμα, μυθιστόρημα, Κίχλη, 2022, Θηριόμορφοι, μυθιστόρημα, Πόλις, 2020, Δύο, μυθιστόρημα, Κίχλη, 2018, Οι χυδαίες ορχιδέες, διηγήματα, Κίχλη, 2015, ΤΟ ΝØΗΜΑ, νουβέλα, Κέδρος, Μάιος 2010, Μεταξύ συρμού και αποβάθρας, μυθιστόρημα, Καστανιώτης, 2008 (Athens Prize for Literature, βραβείο μυθιστορήματος του περ. Δέκατα), Οι προδοσίες των ονομάτων, διηγήματα, Αλεξάνδρεια, 2004, Του Ύψους και του Βάθους, μικρές ιστορίες, πεζογραφήματα, Αλεξάνδρεια, 1998, Αν Έρθεις Φέτος, λεύκωμα με κείμενα και κολάζ, ιδιωτική έκδοση, 1995. Διδάσκει από το 2010 στην «Δραματική Σχολή Αθηνών Γ. Θεοδοσιάδη», ενώ έχει συντονίσει, επί σειρά ετών, εργαστήρια δημιουργικής γραφής στους φορείς: Εκδόσεις Κίχλη, εκδόσεις Μεταίχμιο, Πολτιστικός Όμιλος Πύρνα (Αθήνα), Βιβλιοπωλείο Ευριπίδης  (Αθήνα), Κέντρο διά βίου μάθησης: Athens Synthesis (Αθήνα), Ψυχοθεραπευτικό Κέντρο «Έρμα» (Αθήνα), και αλλού. Έχει λάβει μέρος ως εικαστική καλλιτέχνης, με έργα κολλάζ, στις ομαδικές εκθέσεις: του «104 Κέντρου Λόγου και Τέχνης» (Δεκ. 2008 – Ιαν 2009), του «Art Café Αιολίς» (Ιανουάριος 2000), της «Gallerie Alef» (Ιούνιος 1989, Οκτώβριος 1987), της Βιβλιοθήκης Σάμου  (Ιούνιος 1993). Κατάλογος της εργογραφίας της στον ιστότοπο: https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=7742

    Αγγελική Πεχλιβάνη Σπούδασε Ιστορία-Αρχαιολογία και Νεοελληνική Φιλολογία στο Πανεπιστήμιο Κρήτης (1987, 1989). Απόφοιτος του προγράμματος μεταπτυχιακών σπουδών «Δημιουργική Γραφή» του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας (2008), εργάζεται ως φιλόλογος σε Λύκειο. Έχει συμμετάσχει σε συνέδρια με εισηγήσεις για τη λογοτεχνία, και έχει δημοσιεύσει φιλολογικά κείμενα για τους: Μ. Γκανά, Χ. Βλαβιανό, Κ.Γ. Καρυωτάκη, Γ. Σκαμπαρδώνη, Γ. Θεοτοκά, Ι. Καρυστιάνη, Γ. Βαρβέρης, Γ. Κοντός, κ.ά., βιβλιοκριτικές και ποιήματά της σε περιοδικάέντυπα και ηλεκτρονικά (Χάρτης, Πόρφυρας, Ποιητική, Νέα Ευθύνη, Παρέμβαση, Στέπα,frear, culturebook, κ.ά.). Ως επιμορφώτρια έχει  συμμετάσχει σε σεμινάρια δημιουργικής γραφής για φιλολόγους της Δυτ. Αττικής και της Γ’ Αθήνας.  Συμμετείχε στο βιβλίο Η δημιουργική γραφή στο σχολείο (Μεταίχμιο 2016) σε επιμέλεια Σ.  Νικολαΐδου. Η ποιητική συλλογή της Πεζή οχούμενη (Κίχλη 2018) συμπεριλήφθηκε στη βραχεία λίστα των βραβείων Moréas, του περιοδικού Ο Αναγνώστης, και των βιβλιοπωλείων Public. Τον Ιούνιο του 2020 κυκλοφόρησε η συλλογή της  From Russia with Love (s@mizdat) και, σε συνεργασία με τον Τριαντάφυλλο Η. Κωτόπουλο, η μονογραφία Μίμης Σουλιώτης. Ο ποιητής των στιγμών και των λέξεων (Gutenberg). Το 2021 εξέδωσε την ποιητική συλλογή Οι γάτες του τρίτου και άλλοι ζωντανοί  (Κίχλη) ενώ ετοιμάζονται άλλες δύο από τον ίδιο οίκο.  Κατάλογος της εργογραφίας της στον ιστότοπο: https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=117451

     

  • Στόχος του προγράμματος

    Το πρόγραμμα στοχεύει, στο πρώτο μέρος του: στην εκμάθηση των εντελώς βασικών εργαλείων της θεωρίας της λογοτεχνίας (όπως: τί είναι τα κειμενικά είδη,  πώς δημιουργούν ένα «συμβόλαιο με τον αναγνώστη», τι είναι η διακειμενικότητα, κ.ά.). Οι θεωρητικές αναφορές εικονογραφούνται μέσα από παραδείγματα κειμένων της νεοελληνικής λογοτεχνίας του 19ου και του 20ού αιώνα. Στο δεύτερο μέρος του προγράμματος, διεξάγονται συγγραφικά εργαστήρια πεζογραφίας και ποίησης, με πανελλήνια αναγνωρισμένους συγγραφείς. Σκοπός του προγράμματος η διάχυση της καλλιτεχνικής και εκπαιδευτικής πρακτικής της «Δημιουργικής Γραφής».

  • Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα μπορούν:

    • Να αναγνωρίζουν τους βασικούς σταθμούς της νεοελληνικής λογοτεχνίας των τελευταίων δύο αιώνων (19ος -20ός) και τις βασικές τεχνοτροπίες που καλλιεργήθηκαν στη διάρκειά τους.
    • Να κατανοούν βασικές έννοιες της θεωρίας της λογοτεχνίας.
    • Να γνωρίζουν τα βασικά συγγραφικά στάδια και τα βασικά συγγραφικά εργαλεία της αφήγησης.
    • Να έχουν ασκηθεί στη συγγραφή πεζού αφηγήματος, προπλάσματος μυθιστορήματος, και ποιήματος.
    • Να λειτουργούν ως συγγραφική και αναγνωστική ομάδα.
  • Σε ποιους απευθύνεται

    Το πρόγραμμα απευθύνεται:

    • Σε ανθρώπους που αγαπούν την ανάγνωση, και ενδιαφέρονται για την γραφή·
    • Σε ανθρώπους που κάνουν τα πρώτα τους βήματα στη συγγραφή·
    • Σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται να γνωρίσουν τον συγγραφικό μηχανισμό εκ των έσω, ώστε να αποκτήσουν μια πιο ουσιαστική σχέση με τη λογοτεχνία και να την απολαμβάνουν ακόμη περισσότερο·
    • Σε ανθρώπους που ενδιαφέρονται για τα εργαλεία της αφήγησης, με στόχο να τα αξιοποιήσουν στην καθημερινή τους ζωή ή την επαγγελματική τους ενασχόληση (εκπαιδευτικοί, δημοσιογράφοι, επαγγελματίες στο χώρο του βιβλίου, άνθρωποι που αξιοποιούν το λόγο για την παραγωγή πολιτιστικού υλικού)·
    • Σε φοιτητές που ενδιαφέρονται για τον κλάδο της δημιουργικής γραφής (πεζογραφία, ποίηση).
  • Κριτήρια επιλογής

    Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν: Απόφοιτοι λυκείου που ενδιαφέρονται για τη συγγραφή· φοιτητές των ανθρωπιστικών επιστημών, που ενδιαφέρονται να ενισχύσουν τις σπουδές τους στο αντικείμενο της δημιουργικής γραφής· επαγγελματίες από το χώρο του βιβλίου, της διαφήμισης, της μουσειολογίας, κτλ., και γενικότερα κάθε είδους επαγγέλματος που βασίζεται στον λόγο και στη συγγραφή. Εκπαιδευτικοί.

    • Πρόσβαση στο διαδίκτυο
    • Κατοχή προσωπικού e-mail
    • Ικανότητα χρήσης επεξεργαστή κειμένου (πρόγραμμα word), και πλατφόρμας zoom.
    • **Δεκτοί γίνονται απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και άνω. Σε περίπτωση ανάγκης επιλογής, θα δοθεί προτεραιότητα σε φοιτητές ή αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • Μέθοδος Υλοποίησης

    Στο πρώτο μέρος του προγράμματος (12 ώρες) θα συζητηθούν βασικά ζητήματα της θεωρίας της λογοτεχνίας, μέσα από την ανάγνωση και ανάλυση αντιπροσωπευτικών δειγμάτων γραφής από το χώρο της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας του 19ου και του 20ού αι. (διδάσκουσα: Αθανασοπούλου). Στο δεύτερο μέρος του προγράμματος, θα πραγματοποιηθούν τα Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής. Προβλέπονται 24 ώρες σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας για τη μεγάλη πεζογραφική φόρμα / το μυθιστόρημα (διδάσκων: Σκαραγκάς), 12 ώρες σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας για τη μικρή πεζογραφική φόρμα / το διήγημα, το μικροδιήγημα (διδάσκουσα: Μαρούτσου). Τέλος, 12 ώρες σύγχρονης εξ αποστάσεως διδασκαλίας για την ποίηση, σε έμμετρο και ελεύθερο στίχο (διδάσκουσα: Πεχλιβάνη).

  • Πρόγραμμα Σπουδών

    Α. θΕΩΡΙΑ

    1: Βασικές αρχές της Θεωρίας της Λογοτεχνίας, και η συνάφειά τους προς την Δημιουργική Γραφή: Λογοτεχνικός Κανόνας, Λογοτεχνικά Είδη, Διακειμενικότητα, Πρόσληψη: Το «συμβόλαιο» με τον αναγνώστη (Αθανασοπούλου, 1.5 ώρα).

    2: Νεοελληνική Πεζογραφία: από την πρωτοπρόσωπη μαρτυρία (Γενιά 1880: Βιζυηνός) στην παντογνωσία (Γενιά ’30: Θεοτοκάς, Πολίτης), και από εκεί στις ανεξάρτητες «φωνές» (Μεταπολεμική Πεζογραφία: Τσίρκας, Χατζής) (Αθανασοπούλου, 4.5 ώρες).

    3: Σχετικά με τη Νεοελληνική Ποίηση: από τον έμμετρο (Σολωμός) στον ελευθερωμένο (Καβάφης) και από εκεί στον ελεύθερο (Σεφέρης) στίχο. Τι είναι ένα μοντέρνο ποίημα;  Νεοελληνικός υπερρεαλισμός και πρωτοπορίες. (Αθανασοπούλου, 6 ώρες)

    Β. ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΑ

    1. Εργαστήρι Γ. Σκαραγκά: Πεζογραφία / Μεγάλη φόρμα: 8 συναντήσεις: Το μάθημα εστιάζει στις τεχνικές και τα εργαλεία ανάπτυξης της δομής μιας ιστορίας, στη σύνθεση των βασικών και συμπληρωματικών χαρακτήρων και σε θέματα δραματοποίησης και δραματουργικής εμβάθυνσης στα επίπεδα της δράσης και της εξέλιξης. Το εργαστήρι εξερευνά, μέσα από τη θεωρία αλλά και τις εργασίες, τις ομοιότητες και τις βασικές διαφορές στις τρεις φόρμες, συγκρίνοντας το μυθιστόρημα με το θέατρο και το σενάριο. Συγκεκριμένα μας απασχολούν τα εξής ζητήματα:
    1. Τα χαρακτηριστικά που διαφοροποιούν τις φόρμες
    2. Τα συστατικά της σεναριακής, θεατρικής και πεζογραφικής αφήγησης
    3. Τι σημαίνει και τι δεν σημαίνει εικόνα, σελίδα και «σανίδι».
    4. Η λογική και η λειτουργία της αναπαράστασης και της δραματοποίησης
    5. Η μετάβαση από την ιδέα στην ανάπτυξη της ιστορίας
    6. Η έννοια του ήρωα και η σύνδεσή του με την ιστορία
    7. Τα χαρακτηριστικά που συνθέτουν έναν ολοκληρωμένο ήρωα
    8. Το ζητούμενο και η αποστολή του ήρωα
    9. Η έννοια της δράσης και της πλοκής
    10. Συμπληρωματικοί ήρωες και ιεράρχηση
    11. Τοποθέτηση της ιδέας στην ιστορία
    12.  Εισαγωγή του ήρωα στην ιστορία
    13. Τοποθέτηση των χαρακτήρων γύρω από τον ήρωα
    14. Δομή: πράξεις και δραματουργικά σημεία
    15. Ο κόσμος της σκηνής και του μυθιστορηματικών κεφαλαίων.
    16. Η λογική της έναρξης και η ανάπτυξη της προοπτικής
    17. Άξονες: πρόσωπα και δράσεις,
    18. Κίνητρα και στόχοι
    19. Η έννοια της πλάνης για τον ήρωα και τον θεατή
    20. Η επιλογής της μεταφοράς στο διάλογο και το ύφος της
    21. Θέματα αντίθεσης, σύγκρουσης και ανατροπής
    22. Σημειολογία και συμβολισμός
    23. Μετάβαση, κορύφωση και ολοκλήρωση
    24. Η αποκατάσταση του δραματουργικού σύμπαντος
    1. Εργαστήρι Ε. Μαρούτσου: Πεζογραφία / Μικρή φόρμα: 4 συναντήσεις: Το εργαστήρι εστιάζει στη μικρή αφηγηματική φόρμα (διήγημα, μικροδιήγημα, ιστορία μπονζάι). Κατά τη διάρκειά του οι συμμετέχοντες/ουσες έρχονται σε επαφή με βασικές αρχές της αφηγηματολογίας, καθώς και με ζητήματα που αφορούν στη λογοτεχνία και τη θεωρία της. Ωστόσο, ο χαρακτήρας αυτής της διδασκαλίας δεν είναι μόνο θεωρητικός: μεγάλο μέρος του εργαστηρίου αφιερώνεται στην ανάγνωση ολόκληρων διηγημάτων ή αποσπασμάτων αυτών, ενώ οι συμμετέχοντες/ουσες καλούνται να δημιουργήσουν τα δικά τους κείμενα, κάποια από τα οποία τα γράφουν στη διάρκεια του τριώρου και άλλα στον ελεύθερο χρόνο τους. Η θεματική δομή του εργαστηρίου έχει ως εξής:
    • Οι προφορικές ρίζες της λογοτεχνίας. Μύθος και παραμύθι, χθες και σήμερα. Το στοιχείο του τρόμου. Αλληγορικές αφηγήσεις·
      • Μικροδιηγήματα και ιστορίες μπονζάι. Πύκνωση και αφαίρεση. Τα όρια της πεζογραφίας με την ποίηση. Ποιητική πρόζα·
      • Ποιος αφηγείται στην πρωτοπρόσωπη αφήγηση; Είδη αφηγητών. Η οπτική γωνία κι η απεύθυνση στον αναγνώστη·
      • Οι αφηγηματικές τεχνικές με τη βοήθεια των οποίων διασχίζουμε το ποτάμι του χρόνου που διατρέχει την ιστορία. Αναδρομές και πρόδρομες αφηγήσεις. In medias res. Είδη εγκιβωτισμών·
      • Το ημερολόγιο και η επιστολή ως μαρτυρία και ως μίμηση αυτής·
      • Η διακειμενικότητα και ο ρόλος της στο χτίσιμο μιας ιστορίας. Συνομιλίες, διακλαδώσεις, διαξιφισμοί κειμένων.
    1. Εργαστήρι Α. Πεχλιβάνη: Ποίηση: 4 συναντήσεις: Στο συγκεκριμένο εργαστήρι συζητώνται, αρχικά, ζητήματα στιχουργικής της έμμετρης ποίησης (βλ. τύποι μέτρων, ομοιοκαταληξίας, σταθερής φόρμας) και του ποιήματος σε πεζό (3 ώρες). Στη συνέχεια πραγματοποιούνται ασκήσεις συγγραφής ποιημάτων σε έμμετρο στίχο, σταθερή φόρμα, και ποιήματος σε πεζό, που αξιολογούνται, και διορθώνονται συνεργατικά μες στην ψηφιακή ‘ταξη’ (3 ώρες). Στη διάρκεια της δεύτερης συνάντησης, παρουσιάζονται τα ποιήματα σε ελεύθερο στίχο. Συζητώνται οι βασικές τεχνοτροπικές αρχές της μοντέρνας ποίησης (1930 κ.έ.) μέσα από αντιπροσωπευτικά παραδείγματα σπουδαίων εκπροσώπων της (3 ώρες), ενώ κατόπιν πραγματοποιούνται ασκήσεις συγγραφής ελευθερόστιχων ποιημάτων πάνω σε δοσμένο θέμα, σε διαφορετικά ύφη και διαφορετικές συναισθηματικές αποχρώσεις. Τα κείμενα αξιολογούνται και διορθώνονται συνεργατικά μες στην ψηφιακή ‘ταξη’ (3 ώρες).

    ΩΡΕΣ ΔΙΕΞΑΓΩΓΗΣ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 5-8 μ.μ. + ΣΑΒΒΑΤΟ 10π.μ.-1μ.μ.

    ΣΥΧΝΟΤΗΤΑ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ:  6 ΩΡΕΣ ΕΒΔΟΜΑΔΙΑΙΩΣ x 10 ΕΒΔΟΜΑΔΕΣ.

    ΕΝΑΡΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 26 ΑΠΡΙΛΙΟΥ

    ΛΗΞΗ ΜΑΘΗΜΑΤΩΝ: ΣΑΒΒΑΤΟ 6 ΙΟΥΛΙΟΥ

  • Εκπαιδευτικό Υλικό / Παροχές
    • Μελέτες γύρω από τη δημιουργική γραφή, στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα (Στήβεν Κινγκ, Περί Συγγραφής, Bell, Αθήνα 2006 D. Morley, The Cambridge Introduction to Creative Writing, Cambridge University Press, 2007) σε ψηφιακή μορφή·
    • Αποσπάσματα από ημερολόγια συγγραφέων σχετικά με τα μυστικά της συγγραφικής τέχνης (ανθολόγιο περιοδικού Η Λέξη, τχ. 93 [3-4/1990]) σε ψηφιακή μορφή·
    • Σύντομη Εισαγωγή στη Νεοελληνική Λογοτεχνία (Ρόντρικ Μπήτον, Εισαγωγή στη Νεοελληνική Λογοτεχνία, Νεφέλη, Αθήνα 1996) σε ψηφιακή μορφή·
    • Ελληνόγλωσσο Εγχειρίδιο Θεωρίας της Λογοτεχνίας (Πήτερ Μπάρρυ, Γνωριμία με τη Θεωρία, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2013) σε ψηφιακή μορφή·
    • Σύντομη ανθολογία νεοελληνικών λογοτεχνικών κειμένων σε ψηφιακή μορφή (snhell.gr.).
  • Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Εκπαιδευομένων

    Α. Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων: 

    1. Η συμμετοχή στα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ συνεπάγεται την πλήρη αποδοχή του Οδηγού Σπουδών του προγράμματος και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
    2. Η παρουσία των επιμορφούμενων στα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι υποχρεωτική. Στα προγράμματα που υλοποιούνται με φυσική παρουσία, όπως και σε αυτά που υλοποιούνται με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η φοίτηση είναι γενικώς υποχρεωτική και το όριο απουσιών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης. Η παρακολούθηση της ασύγχρονης εκπαίδευσης υλοποιείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μελέτης που έχει ορισθεί από κάθε πρόγραμμα.
    3.   Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:
    • το ποσοστό των απουσιών να μην υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης,
    • να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την προβλεπόμενη εξέταση (γραπτές ασκήσεις δημιουργικής γραφής στη διάρκεια του προγράμματος + τελική μικρή εξέταση γνωσιακού χαρακτήρα)
    • να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων μέχρι την ημερομηνία έναρξης της δεύτερης εβδομάδας των μαθημάτων (Παρασκευή 10 Μαΐου).

    Β. Δικαιώματα Εκπαιδευομένων: 

    1. Οι εκπαιδευόμενες/οι ενημερώνονται από το Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης του ΚΕΔΙΒΙΜ για κάθε είδους πληροφορία που άπτεται της λειτουργίας του Κέντρου.
    2. Οι εκπαιδευόμενες/οι υποστηρίζονται ηλεκτρονικά μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας από τις/τους εκπαιδεύτριες/τές, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την επίλυση αποριών και την παροχή διευκρινίσεων σχετιζόμενων με τις θεματικές ενότητες του προγράμματος.
    3. Οι εκπαιδευόμενες/οι έχουν δικαίωμα να αιτηθούν τη διακοπή παρακολούθησης του προγράμματος και την επιστροφή διδάκτρων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12.9 του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
    4. Οι εργασίες των εκπαιδευομένων προστατεύονται κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Πιστοποιητικό

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό  Γενικής Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ.

    Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν, αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, υπάρχει η δυνατότητα παροχής Βεβαίωσης Παρακολούθησης.

  • Επικοινωνία

    Όνομα: ΜΑΡΙΑ ΑΘΑΝΑΣΟΠΟΥΛΟΥ

    Τηλέφωνο: 693 88 78 103

    Ώρες επικοινωνίας: Σάββατο και Κυριακή, 11 π.μ. έως 2 μ.μ.

    e-mail: athanasopoulou@thea.auth.gr (σε όλες τις ώρες)

    ΚΑΙ:

    Όνομα: ΠΕΡΣΕΦΟΝΗ ΚΟΥΤΣΟΜΗΤΡΟΠΟΥΛΟΥ

    Τηλέφωνο: 6945 596 303

    Ώρες επικοινωνίας: Σάββατο και Κυριακή, 11 π.μ. έως 2 μ.μ.

    email: koutsomp@thea.auth.gr (σε όλες τις ώρες)

  • Κανονισμός Σπουδών ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
    Δείτε τον κανονισμό σπουδών ΕΔΩ
  • Κανονισμός Διαχείρισης Παραπόνων
    Δείτε τον κανονισμό διαχείρισης παραπόνων ΕΔΩ

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

/ ΕΚΠΤΩΤΙΚΗ ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Το συνολικό κόστος συμμετοχής του προγράμματος ανέρχεται στα 300 ευρώ για τις 60 ώρες διδασκαλίας με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Το ποσό των 100 ευρώ προκαταβάλλεται για την εξασφάλιση μιας θέσης στο πρόγραμμα, πριν την έναρξη των μαθημάτων, στον λογαριασμό:

GR94 0172 2020 0052 0205 7157 381 [ΚΥΡΙΟΣ ΔΙΚΑΙΟΥΧΟΣ: ΕΙΔΙΚΟΣ ΛΟΓΑΡΙΑΣΜΟΣ ΚΟΝΔΥΛΙΩΝ ΕΡΕΥΝΑΣ ΑΠΘ]

** ΜΕ ΤΗΝ ΕΝΔΕΙΞΗ: ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ «ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ. ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΠΡΑΞΗ» (ΚΩΔΙΚΟΣ ΕΡΓΟΥ 74 788) – ΔΙΔΑΚΤΡΑ (ακολουθεί το επώνυμό σας).

Εκπτωτική πολιτική

 Εκπτωτική πολιτική παρέχεται σύμφωνα με τον Οδηγό του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.

Μετάβαση στο περιεχόμενο