2023-01-14 - 2023-04-22 ( )
Εξ αποστάσεως
Βάσει εκπτωτικής πολιτικής
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα με τίτλο «Δημιουργική Γραφή και Εκπαίδευση» το οποίο χωρίζεται σε δύο αυτοτελείς ανεξάρτητες ενότητες.
Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Ανδρέας Καρακίτσιος, ομ. καθηγητής του Τμήματος Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (ΤΕΠΑΕ) του ΑΠΘ.
Ο Ανδρέας Καρακίτσιος σπούδασε Φιλολογία και Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, περάτωσε τις μεταπτυχιακές του σπουδές στην Ψυχολογία στο Πανεπιστήμιο Louis Pasteur, Strasbourg I. Σπούδασε Θεωρία της Λογοτεχνίας, στο Πανεπιστήμιο Sciences Humaines, Strasbourg II όπου και υποστήριξε τη διδακτορική του διατριβή (1981). «Η γυναίκα στη ζωή και στο έργο του Νίκου Καζαντζάκη: Μια ψυχαναλυτική προσέγγιση». Το 1985 διορίστηκε στη Β/θμια Εκπαίδευση, το 1986 μετακινήθηκε στο Τμήμα Επιστημών Προσχολικής Αγωγής και Εκπαίδευσης του Α.Π.Θ., από το οποίο συνταξιοδοτήθηκε ως καθηγητής. Σήμερα είναι ομότιμος καθηγητής του ιδίου Τμήματος.
Από το 1998 διδάσκει δημιουργική γραφή για παιδιά και μεγάλους είτε σε ομάδες πειραματικής Λογοτεχνίας, είτε σε Εργαστήρια Δημιουργικής Γραφής στο Βαφοπούλειο είτε στα πλαίσια του ΚΕΔΒΙΜ του ΑΠΘ ( 2012-2016) είτε στο ΠΜΣ «Δημιουργική Γραφή» του ΕΑΠ (2016-2020) και στο ΠΜΣ «Δημιουργική Γραφή» του Παν/μιου Δυτικής Μακεδονίας 2009-2015). Το 1916 ίδρυσε και διηύθυνε το ΠΜΣ Δημιουργικής Γραφής στο ΤΕΠΑΕ, ΑΠΘ ( 1916-1919). Τα επιστημονικά του ενδιαφέροντα στρέφονται από το 2000 στο ευρύ πεδίο της Δημιουργικής Γραφής και της Εκπαίδευσης. Είναι συγγραφέας μελετών και άρθρων γύρω από τις διάφορες μορφές και διαστάσεις της Δημιουργικής Γραφής και των εφαρμογών της στην Εκπαίδευση, όπως:
Και άρθρα ενδεικτικά:
Έχει μεταφράσει πολλά λογοτεχνικά έργα μεταξύ των οποίων τη σειρά «ιστορίες του Μικρού Νικόλα» και έχει γράψει και εκδώσει πέντε παιδικά βιβλία.
Στην ενότητα «Συγγραφή» διδάσκουν κατά κύριο λόγο εξειδικευμένο ακαδημαϊκό προσωπικό στον τομέα της Δημιουργικής Γραφής και καταξιωμένοι συγγραφείς ( ποιητές και πεζογράφοι) όπως:
I.Δημήτρης Γουλής , επ. καθηγητής, ΠΤΔΕ, ΑΠΘ με μεγάλη εμπειρία στη διδασκαλία της Δημιουργικής Γραφής και πλούσιο επιστημονικό έργο. Ενδεικτικά:
II. Δρ Σοφία Νικολαΐδου, ΕΕΔΙΠ του Τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ, αναγνωρισμένη πεζογράφος και μελετητής της Δημιουργικής Γραφής τόσο στη συγγραφή όσο και στην εφαρμογή στην Β/θμια Εκπαίδευση. Σχετικές πληροφορίες https://biblionet.gr/προσωπο/?personid=11913
III. Δρ Χριστίνα Καλαιτζή, διδάκτωρ Δημιουργικής Γραφής, Εκπαιδευτικός στην Προσχολική Εκπαίδευση και ακαδημαϊκή Υπότροφος στο ΔΙΠΑΘΕ 2019-2020, 2021-2022.
IV. Δρ Αντωνία Πατσιοδήμου, διδάκτωρ Δημιουργικής Γραφής, εκπαιδευτικός της πρωτοβάθμιας
V. Βαγγέλης Τασιόπουλος, επισκέπτης ποιητής, βλέπε σχετικά : https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=29382
VI. Νίκος Τακόλας , πεζογράφος βλέπε σχετικά: https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=94193
Επισκέπτες συγγραφείς:
I.Γιώργος Σκαμπαρδώνης, επισκέπτης συγγραφέας https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=686
II.Μασμανίδης Γιάννης επισκέπτης ποιητής https://biblionet.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%83%CF%89%CF%80%CE%BF/?personid=92733
ΕΝΑΡΞΗ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
Αιτήσεις
Οι ενδιαφερόμενες/οι υποβάλλουν αίτηση ηλεκτρονικά στην ιστοσελίδα του Κέντρου Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ.
Η Αίτηση πρέπει να συνοδεύεται από τα ακόλουθα δικαιολογητικά, τα οποία μπορούν να αποστείλουν εναλλακτικά και στο e-mail του Επιστημονικού Υπεύθυνου του Προγράμματος , Ανδρέα Καρακίτσιο, email: akarakit@nured.auth.gr και στον Γιώργο Καταχιώτη, που έχει την γραμματειακή υποστήριξη του Προγράμματος, email: gkatach@nured.auth.gr
Σε περίπτωση που δεν συγκεντρωθεί ο ελάχιστος απαιτούμενος αριθμός επιμορφούμενων, το ΚΕΔΙΒΙΜ διατηρεί το δικαίωμα αλλαγής της ημερομηνίας έναρξης του προγράμματος ή και ακύρωσής του.
Τα σεμινάρια στην ενότητα «Συγγραφή» των 10 Συναντήσεων στοχεύουν στην απελευθέρωση των δημιουργικών ικανοτήτων, στην ανάπτυξη των αναγνωστικών δεξιοτήτων στη λογοτεχνία και στην κατάκτηση του « λογοτεχνικού γραμματισμού», δηλαδή στη μύηση και εξοικείωση με τη «γραμματική» της λογοτεχνικής γλώσσας, όπου συνυπάρχουν : ποιητικός λόγος (Στιχουργική, Μετρική, ισομετρία, κανόνες ρυθμού και μελωδίας) και πεζός λόγος (αφήγημα, πλοκή, αφηγητής, σκηνή, διάλογος, αποδέκτης, μοτίβα, χαρακτήρες, περιγραφή και αφήγηση).
Καταληκτικά, τα σεμινάρια στην ενότητα «Συγγραφή» μέσω της εκμάθησης των βασικών αρχών και κανόνων της λογοτεχνικής γραφής που την διέπουν και την ορίζουν, στοχεύουν και στην κατάκτηση συγγραφικών λογοτεχνικών δεξιοτήτων.
Στα σεμινάρια της ενότητας «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» επιδιώκεται η εξοικείωση των εκπαιδευτικών με το πεδίο των εφαρμογών της Δημιουργικής Γραφής στην Εκπαίδευση. Επιπρόσθετα, ανιχνεύεται και αναδεικνύεται η σχέση της Δημιουργικής Γραφής με το πεδίο της διδακτικής προσέγγισης της λογοτεχνίας και επαναδιατυπώνεται η στοχοθεσία της διδασκαλίας της λογοτεχνίας ως μια ευκαιρία προσέγγισης της τέχνης της λογοτεχνίας, όπως γίνεται και με τις υπόλοιπες τέχνες στην Εκπαίδευση πχ, μουσική, ζωγραφική, χορός.
Αναγκαιότητα προγράμματος
Η Δημιουργική Γραφή συνδέεται πρωταρχικά με την προσωπική εξέλιξη του ατόμου, με την ανάπτυξη της δημιουργικότητάς του και με την απελευθέρωση της φαντασίας του. Συνδέεται επίσης με τη δημιουργική ανάγνωση και κατανόηση της λογοτεχνίας, καθώς και με την κατάκτηση λογοτεχνικών συγγραφικών δεξιοτήτων. Επίσης απομυθοποιεί την άποψη των ρομαντικών του 19oυ αιώνα, ότι η λογοτεχνία είναι μια τέχνη για λίγους και συντάσσεται με την άποψη των σουρεαλιστών που διακήρυξαν ότι η γραφή λογοτεχνίας είναι υπόθεση όλων.
Επιπρόσθετα, η δημιουργική γραφή ως διδακτέο γνωστικό αντικείμενο έχει ενταχθεί στα νέα Αναλυτικά Προγράμματα (ουσιαστικά το 2017 και το 2021 )σε συνδυασμό με νέες προτάσεις διδασκαλίας της λογοτεχνίας.
Τα σεμινάρια ενισχύουν την κατανόηση και την διδακτική προσέγγιση του ποιητικού και πεζού λόγου και υποστηρίζουν τον εκπαιδευτικό απέναντι στην ασάφεια και αοριστία των ξενότροπων όρων , όπως πχ recit commentaire (Ερμηνευτικό Σχόλιο), debat interpretatif (Ερμηνευτικός Διάλογος) με ουσιαστική θεωρητική τεκμηρίωση και πρακτική εφαρμογή.
Μαθησιακά αποτελέσματα
Η πρώτη θεματική ενότητα των 10 συναντήσεων με τίτλο «Συγγραφή, αποτελεί αυτόνομο «Πρόγραμμα» και απευθύνεται σε όσους/σες ενδιαφέρονται για την αναβάθμιση της σχέσης τους με τη λογοτεχνία, πχ να γίνουν καλύτεροι αναγνώστες ή να αναπτύξουν και να βελτιώσουν τις συγγραφικές λογοτεχνικές δεξιότητες και να τολμήσουν να συνθέσουν τους πρώτους στίχους, το πρώτο τους ποίημα και το πρώτο τους πεζογράφημα ή να βελτιώσουν τα ήδη υπάρχοντα κείμενα. Απευθύνεται επίσης σε ανθρώπους από τον χώρο της διαφήμισης και επικοινωνίας.
Η δεύτερη θεματική ενότητα με τίτλο «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» αποτελεί αυτόνομο Πρόγραμμα και απευθύνεται στους εκπαιδευτικούς της Α/βάθμιας και της Β/θμιας Εκπαίδευσης και σε εμψυχωτές άτυπων μορφών Εκπαίδευσης, πχ ΚΔΑΠ.
Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν:
Προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα:
Για την πρώτη ενότητα με τίτλο «Συγγραφή» προηγούνται οι έχοντες/σες ήδη Δημοσιεύσεις λογοτεχνικών έργων και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας μέχρι και τον αριθμό 30 .
Για την δεύτερη ενότητα με τίτλο «Δημιουργική Γραφή στην Εκπαίδευση» προηγούνται οι εκπαιδευτικοί της Β/θμιας Εκπαίδευσης και θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας μέχρι και τον αριθμό 30.
Βασικό κριτήριο θα είναι η μοριοδότηση του βιογραφικού και το κείμενο /δείγμα γραφής, 400 λέξεων τουλάχιστον για το πεζό και 40-50 στίχων για ποίημα του/της υποψήφιου/ας.
Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος
Σύνολο διδακτικών ωρών: 50
ECTS: 4,5
Σύνολο διδακτικών ωρών: 25
ECTS: 2
Στις συμμετέχουσες/στους συμμετέχοντες παρέχονται σε ψηφιακή μορφή στην πλατφόρμα του μαθήματος:
Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του Προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ και τον Επιστημονικό Υπεύθυνο του Προγράμματος.
Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, μπορεί να παρέχεται Βεβαίωση Παρακολούθησης.
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με τους:
«ΣΥΓΓΡΑΦΗ»: 150€ (δεν υπάρχει εκπτωτική πολιτική)
«ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ»: 100€ (δεν υπάρχει εκπτωτική πολιτική)
Οι δυο ενότητες είναι ανεξάρτητες. Οι υποψήφιες/οι μπορούν να επιλέξουν μια από τις δύο ή και τις δύο.
Σε περίπτωση που κάποιος παρακολουθήσει και τις δυο ενότητες έχει δικαίωμα έκπτωσης σύμφωνα με την εκπτωτική πολιτική του ΚΕΔΙΒΙΜ
Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
Τηλέφωνα: +30 2310 99 67 -82, -88, -83, -81
E-mail: kedivim@auth.gr
Ανάπτυξη: Κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ΑΠΘ