Τεχνητή νοημοσύνη στην Εκπαίδευση και Έρευνα

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

2025-11-04 - 2025-12-19 ( 78 )

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

Εξ αποστάσεως εκπαίδευση

ECTS:
3
Δίδακτρα:
100
Υπεύθυνος Προγράμματος:
Δημητριάδης Σταύρος
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
07-11-2025

Τεχνητή νοημοσύνη στην Εκπαίδευση και Έρευνα

Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις

07-11-2025

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Σύντομη Περιγραφή

    Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμαμε τίτλο «Τεχνητή νοημοσύνη στην Εκπαίδευση και Έρευνα», διάρκειας 78 ωρών το οποίο θα υλοποιηθεί πλήρως εξ αποστάσεως μέσω της πλατφόρμας Letstudy. Το πρόγραμμα παρέχει 3 ECTS.

    Πρόκειται για ένα ταχύρρυθμο, πλήρως εξ αποστάσεως πρόγραμμα εξειδικευμένης επιμόρφωσης στη χρήση εργαλείων διαλογικής Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) στην Εκπαίδευση και την Έρευνα. Απευθύνεται σε επαγγελματίες εκπαιδευτικούς και ερευνητές κάθε ειδικότητας και επιπέδου (μεταπτυχιακούς, διδακτορικούς ή και ώριμους ερευνητές) με έμφαση: α) στη χρήση εργαλείων και μεθόδων εκπαίδευσης με ΤΝ (παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού, αξιοποίηση chatbots και ψηφιακών βοηθών μάθησης με μεθόδους καθοδηγούμενης διαλογικής μάθησης), και β) στην αξιοποίηση εργαλείων υποστήριξης της ερευνητικής δραστηριότητας (έξυπνη αναζήτηση και διαχείριση πηγών, διαλογική μελέτη άρθρων, συγγραφή ερευνητικών εργασιών με χρήση ΤΝ, κλπ.). Με την ολοκλήρωση και επιτυχή αξιολόγηση, χορηγείται Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης (3 ECTS).

    ●Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Σταύρος Δημητριάδης, Καθηγητής στο Τμήμα Πληροφορικής Α.Π.Θ., με αντικείμενο γνωστικό αντικείμενο «Τεχνολογίες Πληροφορίας και Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση». Το ερευνητικό του έργο εστιάζει στις ποικιλόμορφες μεθόδους ενσωμάτωσης ψηφιακών τεχνολογιών σε περιβάλλοντα μάθησης και εκπαίδευσης, με έμφαση στις περιοχές: Διαλογική τεχνητή νοημοσύνη στην εκπαίδευση, Εκπαιδευτική ρομποτική και υπολογιστική σκέψη, Μαζικά ανοικτά διαδικτυακά μαθήματα. Είναι συγγραφέας ή συν-συγγραφέας σε συνολικά πάνω από 200 δημοσιεύσεις σε κορυφαία διεθνή επιστημονικά περιοδικά και διεθνή/εθνικά συνέδρια, κεφάλαια διεθνών τόμων καθώς και βιβλία. Από το 2013 ερευνά τη χρήση διαλογικών πρακτόρων τεχνητής νοημοσύνης σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα και έχει διατελέσει επιστημονικός υπεύθυνος σε σχετικό έργο με χρηματοδότηση της ΕΕ που ολοκληρώθηκε το 2021. Έχει εμπειρία στην επιμόρφωση εκπαιδευτικών και ειδικά με υπηρεσίες τηλεκπαίδευσης ως υπεύθυνος του έργου “Ταχύρρυθμη Τηλεκπαίδευση” για το ΑΠΘ. Τα στατιστικά της Google Scholar καταγράφουν περισσότερες από 6000 αναφορές τρίτων στις δημοσιεύσεις του.

    ●Στο πρόγραμμα επίσης διδάσκουν Διδάκτορες και υπ. Διδάκτορες με υψηλού επιπέδου εξειδικευμένη εκπαιδευτική και ερευνητική εμπειρία στο αντικείμενο της χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης σε Εκπαίδευση και Έρευνα

    ●Έναρξη προγράμματος: 4/11/2025 (online συνάντηση υποδοχής)

    ●Λήξη προγράμματος: 19/12/2025 (λήξη της προθεσμίας υποβολής εργασιών)

    ●Διάρκεια (εβδομάδες): 4 εβδομάδες μαθημάτων + 2 ανάπτυξης εργασιών

    ●Φόρτος (ώρες ανά εβδομάδα): 3 ώρες e-διάλεξη κάθε εβδομάδα και 16 εξ αποστάσεως ασύγχρονα (αυτομελέτη).

    ●Κόστος:100 € (εφάπαξ)

    ●Παρέχεται εκπτωτική πολιτική: Όχι

    ●Παρέχεται πιστοποιητικό επιμόρφωσης/ ECTS: Ναι / Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης (3 ECTS)

    ●Αιτήσεις γίνονται δεκτές από 06/10/2025 έως και 7/11/2025.

     

    Διδακτικό προσωπικό

    ●Δρ Σταύρος Δημητριάδης, Καθηγητής Τμήματος Πληροφορικής, ΑΠΘ (Stavros Demetriadis – Μελετητής Google)

    ●Δρ Θεόδωρος Ηλίου, (THEODOROS ILIOU – Μελετητής Google)

    ●Δρ Γεώργιος Ψαθάς, Πληροφορικός (https://www.linkedin.com/in/gpsathas/ ) (Georgios Psathas – Google Scholar )

    ●υπ. Δρ Παρασκευάς (Πάρης) Λαγάκης, (Paris Lagakis – Μελετητής Google)

    ●υπ. Δρ Γεώργιος Ρούσσος, BSc MSc Πληροφορικής, Στέλεχος Μονάδας Ψηφιακής Διακυβέρνησης, ΑΠΘ και Ambassador του οργανισμού European University Information Systems (EUNIS)

  • Στόχος του προγράμματος

    Ο στόχος του προγράμματος είναι η επιμόρφωση εκπαιδευτικών και ερευνητών στη χρήση εργαλείων ΤΝ στην εκπαίδευση και την έρευνα, καθώς και η εξοικείωση με τις δυνατότητες αλλά και τους περιορισμούς και τα ηθικά διλήμματα που ανακύπτουν. Οι στόχοι του προγράμματος ανά εβδομάδα περιλαμβάνουν:

    1η εβδομάδα:

    Α) Πώς να σκεφτόμαστε για την Τεχνητή Νοημοσύνη (Γραμματισμός ΤΝ: Αρχές λειτουργίας, Τεχνικές προτροπών, Γνωστική εκφόρτωση, ΤΝ-ανθεκτικές εργασίες, Το τρίπτυχο: Διαδικασία, Παραγωγή, Λύση).

    Β) Αντιπροσωπευτικά εργαλεία και οι βασικές λειτουργίες τους (ενδεικτικά: ChatGPT, Gemini, MagicSchool, ChatPDF, Gamma, Semantic Scholar, Perplexity, Ai2 Paper Finder, Elicit, Paperpal, OpenAI GPTs).

    2η εβδομάδα:

    Α) Πώς αναπτύσσουμε εκπαιδευτικό υλικό με εργαλεία ΤΝ (Σχεδιασμός και παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και δραστηριοτήτων μάθησης).

    β) Πώς να σχεδιάσουμε έναν ψηφιακό βοηθό για τα μαθήματά μας (Μεθοδολογία ανάπτυξης ψηφιακών βοηθών και διδακτικό μοντέλο καθοδηγούμενης διαλογικής μάθησης).

    3η εβδομάδα:

    Α) Εργαλεία ΤΝ «έξυπνης» έρευνας (βιβλιογραφική ανασκόπηση, διαλογική επικοινωνία με αρχεία pdf)

    Β) Συγγραφή ερευνητικού άρθρου με εργαλεία ΤΝ: Δυνατότητες και Κίνδυνοι (Εργαλεία: NotebookLM, Paperpal) – Τι επιτρέπεται και τι όχι κατά τη συγγραφή επιστημονικών άρθρων με ΤΝ.

    4η εβδομάδα: Ειδικά θέματα:

    1) Αυτοματοποίηση εργασιών: αυτοματοποίηση διαδικασιών που αφορούν στην εκπαιδευτική διαδικασία με το εργαλείο n8n.

    2) ΤΝ στην αξιολόγηση εργασιών εκπαιδευομένων και την υποστήριξη εκμάθησης προγραμματισμού.

    3) ΤΝ στις πλατφόρμες εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, για την ενίσχυση της ψηφιακής εκπαιδευτικής και μαθησιακής εμπειρίας με τις AI δυνατότητες του Zoom Workplace: Αυτόματες περιλήψεις, έξυπνες εγγραφές, real-time υπότιτλοι και μεταφράσεις, συνεργατικές λειτουργίες Whiteboard, Docs και άλλα.

    4) Ηθικοί και Οικολογικοί προβληματισμοί για τη χρήση της ΤΝ.

  • Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Έχοντας παρακολουθήσει το πρόγραμμα οι συμμετέχοντες θα μπορούν να:

    ●Α) Εξηγούν τις βασικές αρχές λειτουργίας της ΤΝ και να σκέφτονται δημιουργικά για τη χρήση της σε εκπαίδευση και έρευνα,

    ●Β) Να χρησιμοποιούν στην πράξη εργαλεία ΤΝ για την παραγωγή εκπαιδευτικού υλικού και τη δημιουργία ψηφιακών βοηθών μάθησης, στο πλαίσιο εκπαιδευτικών σχεδιάσεων με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας και της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

    ●Γ) Να χρησιμοποιούν στην πράξη εργαλεία ΤΝ για την αναζήτηση και οργάνωση πηγών, τη γρήγορη διαχείρισή τους καθώς και τη συγγραφή ερευνητικών (ή μη) άρθρων.

    ●Δ) Να περιγράφουν και να εξηγούν δυνατότητες και προβλήματα σε ειδικά θέματα, περιλαμβανομένων και των ηθικών και οικολογικών επιπτώσεων της ΤΝ.

  • Σε ποιους απευθύνεται

    Το πρόγραμμα απευθύνεται σε:

    1. Εκπαιδευτικούς κάθε βαθμίδας που επιθυμούν να γνωρίσουν τις μεθόδους και τα εργαλεία της ΤΝ και να τα εφαρμόσουν στην εκπαιδευτική πρακτική τους και την έρευνά τους.
    2. Ερευνητές (κάθε ειδικότητας) που επιθυμούν να γνωρίσουν πώς να αξιοποιήσουν τα εργαλεία ΤΝ στις διάφορες φάσεις προετοιμασίας και συγγραφής μιας ερευνητικής εργασίας.
    3. Γενικό πληθυσμό (προϋπόθεση: με πτυχίο ΑΕΙ ή και πρώην ΤΕΙ): Κάθε ενδιαφερόμενο/η (εκτός των ανωτέρω κατηγοριών) που επιθυμεί να εξοικειωθεί με τις μεθόδους και τα εργαλεία της ΤΝ, γνωρίζοντας τις δυνατότητες αλλά κατανοώντας ταυτόχρονα τους προβληματισμούς και τους περιορισμούς που συνοδεύουν τη σύγχρονη αυτή τεχνολογία.
  • Κριτήρια επιλογής

    Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν απόφοιτες/οι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα απαιτείται:

    -Πρόσβαση στο Διαδίκτυο,

    -Κατοχή προσωπικού e-mail (επιθυμητή η κατοχή gmail χωρίς να είναι απαραίτητη)

    -Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών.

    Για την εγγραφή των ενδιαφερομένων θα τηρηθεί αυστηρά σειρά προτεραιότητας μέχρι να συμπληρωθεί ο μέγιστος προβλεπόμενος αριθμός συμμετεχόντων. Για να κατοχυρώσει θέση στο πρόγραμμα ο/η κάθε ενδιαφερόμενος/η θα πρέπει να έχει τακτοποιήσει τις οικονομικές του/της υποχρεώσεις απέναντι στο πρόγραμμα.

  • Μέθοδος Υλοποίησης

    Το πρόγραμμα είναι ένα ταχύρρυθμο πρόγραμμα εξειδικευμένης επιμόρφωσης που προσφέρεται εξ αποστάσεως με συνδυασμό σύγχρονης και ασύγχρονης εκπαίδευσης μέσω της πλατφόρμας Letstudy (https://letstudy.eu/).

     

    H διάρκειά του είναι 4+2 εβδομάδες. Στις 4 πρώτες εβδομάδες: κάθε εβδομάδα περιλαμβάνει ένα τρίωρο e-μάθημα σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (μέσω του περιβάλλοντος zoom) το οποίο καταγράφεται (recorded) και διατίθεται στη συνέχεια ασύγχρονα, ώστε οι επιμορφούμενοι/ες να μπορούν να το παρακολουθήσουν και πάλι. Επίσης κάθε εβδομάδα οι επιμορφούμενοι/ες καθοδηγούνται να μελετήσουν υλικό σε ψηφιακή μορφή και να απαντήσουν ερωτήσεις (κλειστού και ανοικτού τύπου). Ακόμη οι επιμορφούμενοι/ες θα έχουν πρόσβαση σε ψηφιακό βοηθό κατάλληλα εκπαιδευμένο ώστε να τους υποστηρίζει σε κάθε ανάγκη και απορία που θα έχουν (είτε για τη μάθησή τους είτε για οργανωτικά θέματα του προγράμματος). Θα υποστηρίζονται επίσης μέσω διαδικτυακού forum για την ενίσχυση της αλληλεπίδρασης των συμμετεχόντων, για την ανταλλαγή ιδεών, επίλυση αποριών και την ενεργητική συμμετοχή στο πρόγραμμα.

     

    Στις τελευταίες 2 εβδομάδες: στο τέλος του προγράμματος, ως μέρος της αξιολόγησής τους οι επιμορφούμενοι/ες απαντούν σε ερωτηματολόγιο γνώσεων (κλειστού τύπου) και υποβάλουν και εργασία με θέματα ανοικτού τύπου και πρακτική χρήση εργαλείων ΤΝ.

  • Πρόγραμμα Σπουδών

    Οι ενότητες του προγράμματος διαρθρώνονται ως εξής:

    -Διδακτική Ενότητα 1: ΨΗΦΙΑΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΡΓΑΛΕΙΑ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΛΟΓΙΚΗ ΤΕΧΝΗΤΗ ΝΟΗΜΟΣΥΝΗ

    Περιλαμβάνει:

    Α) Βασικά θέματα ψηφιακού γραμματισμού σχετικά με τη ΤΝ (όπως: Αρχές λειτουργίας ΤΝ, τεχνικές προτροπών, γνωστική εκφόρτωση, έλεγχος, ηθικά και οικολογικά ζητήματα, κ.ά.).

    Β) Αντιπροσωπευτικά εργαλεία ΤΝ και οι βασικές λειτουργίες/υπηρεσίες που προσφέρουν.

     

    -Διδακτική Ενότητα 2: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ με ΤΝ

    Περιλαμβάνει:

    Α) ΧρήσηεργαλείωνΤΝγιατηνπαραγωγήεκπαιδευτικούυλικού (έμφασησταεργαλεία MagicSchool: Lesson Plan Generator, 5E Model Lesson Plan, Multiple Choice Quiz-Assessment , Worksheet Generator, Project Based Learning).

    Β) Ανάπτυξη ψηφιακών βοηθών και η αξιοποίησή τους με τεχνικές καθοδηγούμενης διαλογικής μάθησης (έμφαση στα εργαλεία MagicSchool: Character Chatbot, Custom Chatbot).

     

    -Διδακτική Ενότητα 3: ΕΡΕΥΝΑ με ΤΝ

    Περιλαμβάνει:

    Α) Αξιοποίηση εργαλείων ΤΝ στην ερευνητική δραστηριότητα με έμφαση σε: έξυπνες μηχανές αναζήτησης, διάλογος με αρχεία pdf, και δημιουργία ψηφιακής παρουσίασης (Εργαλεία: semantic scholar, perplexity, chatpdf, κ.ά.)

    Β) Αξιοποίηση εργαλείων ΤΝ για τη βιβλιογραφική ανασκόπηση και συγγραφή ερευνητικού άρθρου (Εργαλεία: NotebookLM, Paperpal)

     

    -Διδακτική Ενότητα 4: ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ

    Περιλαμβάνει:

    Α) Αυτοματοποίηση σειράς πολλαπλών εργασιών με εφαρμογή στην εκπαίδευση (έμφαση στους AI πράκτορες, τι είναι και πως μπορείτε να υλοποιήσετε τον δικό σας πράκτορα με το εργαλείο n8n για να αυτοματοποιήσετε εκπαιδευτικές διαδικασίες).

    Β) Εργαλεία ΤΝ στην αξιολόγηση εργασιών εκπαιδευομένων και την υποστήριξη εκμάθησης προγραμματισμού.

    Γ) Εργαλεία ΤΝ στην πλατφόρμα zoom για την εξ αποστάσεως εκπαίδευση (έμφαση στην πρακτική αξιοποίηση από διδάσκοντες και εκπαιδευόμενους, δηλαδή στο πώς τα εργαλεία ΤΝ του Zoom – όπως αυτόματες περιλήψεις, έξυπνες εγγραφές, real-time μεταφράσεις και διαδραστικοί πίνακες – μπορούν να διευκολύνουν την καθημερινή διδασκαλία, να ενισχύσουν την κατανόηση, να αυξήσουν την αλληλεπίδραση και να βελτιώσουν την προσβασιμότητα για όλους τους συμμετέχοντες.

    Δ) Ηθικά και οικολογικά ζητήματα σχετικά με τη χρήση της ΤΝ.

  • Εκπαιδευτικό Υλικό / Παροχές

    -Παρουσιάσεις PowerPoint των διδασκόντων

    -Ψηφιακά βιντεομαθήματα (καταγραφές των e-μαθημάτων)

    -Βιβλιογραφία και Πηγές στο διαδίκτυο (Άρθρα, ebooks, youtube videos, ιστοσελίδες και λογισμικά)

    Ψηφιακός βοηθός: Μια σημαντική πρωτοτυπία του προγράμματος: online ψηφιακός βοηθός με τον οποίο μπορείτε να συνομιλείτε και να σας υποστηρίζει στην κατανόηση των θεμάτων του προγράμματος.

    -Συμμετοχή σε forum στην πλατφόρμα του μαθήματος (Letstudy)

    -Συμβουλευτική συνεργασία με διδάσκοντες

  • Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Εκπαιδευομένων

    Α. Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων: 

    1. Η συμμετοχή στα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ συνεπάγεται την πλήρη αποδοχή του Οδηγού Σπουδών του προγράμματος και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.  

    2. Η παρουσία των επιμορφούμενων στα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι υποχρεωτική. Στα προγράμματα που υλοποιούνται με φυσική παρουσία, όπως και σε αυτά που υλοποιούνται με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η φοίτηση είναι γενικώς υποχρεωτική και το όριο απουσιών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης. Η παρακολούθηση της ασύγχρονης εκπαίδευσης υλοποιείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μελέτης που έχει ορισθεί από κάθε πρόγραμμα.

    3.  Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:

    ●το ποσοστό των απουσιών να μην υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης,

    ●να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την προβλεπόμενη εξέταση,

    ●να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων (μέχρι 7/11/2025)

     

    Β. Δικαιώματα Εκπαιδευομένων: 

    1. Οι εκπαιδευόμενες/οι ενημερώνονται από το Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης του ΚΕΔΙΒΙΜ για κάθε είδους πληροφορία που άπτεται της λειτουργίας του Κέντρου. 

    2. Οι εκπαιδευόμενες/οι υποστηρίζονται ηλεκτρονικά μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας από τις/ τους εκπαιδεύτριες/τές, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την επίλυση αποριών και την παροχή διευκρινίσεων σχετιζόμενων με τις θεματικές ενότητες του προγράμματος.  

    3. Οι εκπαιδευόμενες/οι έχουν δικαίωμα να αιτηθούν τη διακοπή παρακολούθησης του προγράμματος και την επιστροφή διδάκτρων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12.9 του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ

    4. Οι εργασίες των εκπαιδευομένων προστατεύονται κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας. 

  • Πιστοποιητικό

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ.

     

    Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν, αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, υπάρχει η δυνατότητα παροχής Βεβαίωσης Παρακολούθησης.

     

  • Επικοινωνία

    Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με την κα Χρ. Μπεκιάρη στα κάτωθι στοιχεία επικοινωνίας:

     

    Όνομα: Χρυσάνθη Μπεκιάρη

    Τηλέφωνο: 2310 991939

    Ώρες επικοινωνίας: 13:00 – 18:00

    email: cmpekiari@csd.auth.gr

  • Κανονισμός Σπουδών ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
    Δείτε τον κανονισμό σπουδών ΕΔΩ
  • Κανονισμός Διαχείρισης Παραπόνων
    Δείτε τον κανονισμό διαχείρισης παραπόνων ΕΔΩ

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Το περιεχόμενο δεν είναι διαθέσιμο.
Μετάβαση στο περιεχόμενο