2025-11-14 - 2025-11-15 ( 16 )
Διά ζώσης
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμαμε τίτλο Εκπαίδευση Βοηθητικού Προσωπικού στη χορήγηση Πρωτοξειδίου του Αζώτου στην Οδοντιατρική Πράξη, διάρκειας 16 διδακτικών ωρών, το οποίο θα διεξαχθεί το χειμερινό εξάμηνο του ακαδημαϊκού έτους 2025-26 (14/11/2025 -15/11/2025) και θα υλοποιηθεί δια ζώσης με φυσική παρουσία σε χώρο του ΑΠΘ. Το πρόγραμμα παρέχει 1 ECTS.
Το πρόγραμμα αποτελείται από μία θεωρητική ενότητα. Στη ενότητα αυτή αναλύονται θέματα σχετικά με τον φόβο και την ανησυχία στην οδοντιατρική, με έμφαση στη φυσιολογία του πόνου και στις τεχνικές επικοινωνίας και ψυχολογικής προσέγγισης. Παρουσιάζονται τα ανατομικά στοιχεία του αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος, καθώς και θέματα φαρμακολογίας του πρωτοξειδίου του αζώτου. Συζητούνται τα επίπεδα καταστολής και η κλινική εκτίμηση του επιπέδου συνείδησης, με έμφαση στη διαχείριση επειγόντων περιστατικών, τις ανεπιθύμητες ενέργειες του πρωτοξειδίου, την αναισθησιολογική εκτίμηση και τις διαφορές ενηλίκων και παιδιατρικών ασθενών.
Σκοπός είναι η παροχή εκπαίδευσης του βοηθητικού προσωπικού των Οδοντιατρείων στην τεχνική της ενσυνείδητης καταστολής (μέτρια καταστολή) με τη χρήση του Ν2Ο. Επιδιωκόμενοι στόχοι του προγράμματος είναι η παροχή σε βάθος θεωρητικών γνώσεων, που θα καταστήσει τους εκπαιδευομένους ικανούς να επικουρήσουν στην εφαρμογή της ανωτέρω τεχνική στα οδοντιατρεία.
Τοπρόγραμμα απευθύνεται σε οδοντιατρικό βοηθητικό προσωπικό που ενδιαφέρεται να ενισχύσει τις γνώσεις και δεξιότητές του, εστιάζοντας σε επιστημονικά τεκμηριωμένες πρακτικές για την εφαρμογή τεχνικών ενσυνείδητης καταστολής με πρωτοξείδιο του αζώτου κατά την παροχή οδοντιατρικών θεραπειών.
Ο τύπος του πιστοποιητικού που θα παρέχεται είναι Γενικής Επιμόρφωσης.
Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο κ. Αριστείδης Αρχάκης, Αναπληρωτής Καθηγητής Παιδοδοντιατρικής, της Σχολής Επιστημών Υγείας, του Τμήματος Οδοντιατρικής, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Ακαδημαϊκός Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο κ. Κωνσταντίνος Αραποστάθης, Καθηγητής Παιδοδοντιατρικής, της Σχολής Επιστημών Υγείας, του Τμήματος Οδοντιατρικής, του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.
Στο πρόγραμμα διδάσκουν επίσης και πολλοί άλλοι καταρτισμένοι Καθηγητές του ΑΠΘ, καθώς και εξειδικευμένο προσωπικό του τομέα της Αναισθησιολογίας.
Έναρξη προγράμματος: 14/11/2025
Λήξη προγράμματος: 15/11/2025
Διάρκεια: 16 (διδακτικές ώρες)
Κόστος: 750€
Παρέχεται εκπτωτική πολιτική: 10% σε διαμένοντες μόνιμα εκτός Νομού Θεσσαλονίκης
Παρέχεται πιστοποιητικό επιμόρφωσης/ECTS: Ναι – Πιστοποιητικό Γενικής Επιμόρφωσης / 1 ECTS
Αιτήσεις γίνονται δεκτές από 29/09/2025 έως 12/11/2025
Διδακτικό προσωπικό
α/α | Ονοματεπώνυμο | Ιδιότητα | Βιογραφικό |
1 | Κωνσταντίνος Αραποστάθης | Καθηγητής, ΤμήματοςΟδοντιατρικής ΑΠΘ | https://dent.auth.gr/teaching_staff/arapostathis-konstantinos-3/ |
2 | Αριστείδης Αρχάκης | Αναπληρωτής Καθηγητής ΤμήματοςΟδοντιατρικής ΑΠΘ | https://dent.auth.gr/teaching_staff/archakis-aristeidis/ |
3 | Ιωάννα Δημητροπούλου | Ειδικός αναισθησιολόγος σε θέση επιμελήτρια β γενικό νοσοκομείο Θεσσαλονίκης Γεώργιος Παπανικολάου | |
4 | Ευανθία Θωμαΐδου | Αναισθησιολόγος-Εντατικολόγος, Διευθύντρια ΕΣΥ, Κλινική Αναισθησιολογίας και Εντατικής Θεραπείας Γ.Π.Ν.Θ ΑΧΕΠΑ | |
5 | Ζήσης Κατσάκης Γιαννάκης | Ιδιώτης Αναισθησιολόγος | |
6 | Θεόδωρος Λιλλής | Επίκουρος Καθηγητής ΤμήματοςΟδοντιατρικής ΑΠΘ | https://dent.auth.gr/teaching_staff/lillis-theodoros-2/ |
7 | Γεώργιος Ντόνας | Συντονιστής Διευθυντής Αναισθησιολογικού Τμήματος Νοσοκομείου “Άγιος Δημήτριος” Θεσσαλονίκης | |
8 | Χρυσούλα Τάτση | Παιδοδοντίατρος σε ιδιωτική οδοντιατρική κλινική |
Στόχος του προγράμματος είναι η παροχή εκπαίδευσης του βοηθητικού προσωπικού των Οδοντιατρείων στην τεχνική της ενσυνείδητης καταστολής (μέτρια καταστολή) με τη χρήση του Ν2Ο. Επιδιωκόμενοι στόχοι του προγράμματος είναι η παροχή σε βάθος θεωρητικών γνώσεων, που θα καταστήσει τους εκπαιδευομένους ικανούς να επικουρήσουν στην εφαρμογή της ανωτέρω τεχνική στα οδοντιατρεία
Το Πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με βάση την υπ’αριθ. Γ1δ/ΓΠ οικ 29172/2024 (ΦΕΚ β 3103) απόφαση για τη χρήση του πρωτοξειδίου του αζώτου στην Οδοντιατρική.
Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, η συμμετέχουσα / ο συμμετέχων:
•θα έχει αποκτήσει όλες τις γνώσεις και δεξιότητες για κατανόηση της φυσιολογίας του πόνου και των τεχνικών διαχείρισής του και αναγνώριση του οδοντιατρικού φόβου και του άγχους και περιγραφή των μεθόδων αξιολόγησής τους.
•Θα είναι σε θέση να εφαρμόζει αποτελεσματικά τεχνικές διαχείρισης της συμπεριφοράς με φαρμακολογικές και μη φαρμακολογικές τεχνικές.
•Θα κατανοεί επίσης τις βασικές αρχές ανατομίας του αναπνευστικού και του καρδιαγγειακού συστήματος καθώς επίσης και της φαρμακολογίας και φαρμακοκινητικής των φαρμάκων γενικής αναισθησίας.
•Θα μπορεί να αναγνωρίζει τις παραμέτρους του πρωτοξειδίου του αζώτου όπως τις ενδείξεις και αντενδείξεις του και τα τεχνικά χαρακτηριστικά των συσκευών χορήγησης.
•Θα είναι σε θέση να εφαρμόζει τις διαδικασίες ασφαλούς χρήσης του πρωτοξειδίου του αζώτου, εξασφαλίζοντας την προστασία του προσωπικού και του περιβάλλοντος.
•θα μπορεί να συμμετέχει ενεργά και αποτελεσματικά στη λειτουργία της συσκευής, ακολουθώντας τις τεχνικές προδιαγραφές, διασφαλίζοντας ταυτόχρονα τον σεβασμό προς τον ασθενή, την ομάδα του ιατρείου και το περιβάλλον.
•Θα έχει την ικανότητα να εφαρμόζει σωστά τις απαραίτητες διαδικασίες απολύμανσης και αποστείρωσης των εξαρτημάτων που χρησιμοποιούνται για τη χορήγηση πρωτοξειδίου του αζώτου σε οδοντιατρικούς ασθενείς.
•Θα είναι σε θέση να παρακολουθεί τα ζωτικά σημεία του ασθενούς, ενημερώνοντας άμεσα τον οδοντίατρο για τυχόν προβλήματα που μπορεί να εμφανιστούν κατά τη διάρκεια της θεραπείας.
•Θα διαθέτει τη δεξιότητα να καταγράφει με ακρίβεια τις χορηγούμενες πυκνότητες πρωτοξειδίου του αζώτου, τα ζωτικά σημεία του ασθενούς και τα κύρια στοιχεία της διαδικασίας καταστολής στις αντίστοιχες φόρμες.
•θα έχει τη δυνατότητα να αναλύει και να παρουσιάζει τα απαραίτητα στοιχεία για τον σχεδιασμό μιας θεραπείας με ενσυνείδητη καταστολή.
•Θα είναι σε θέση να συμβάλλει στην ορθή εφαρμογή της καταστολής, εξασφαλίζοντας ότι τα επίπεδα αγχόλυσης και ανακούφισης από τον πόνο του ασθενούς ανταποκρίνονται στις ανάγκες της θεραπείας παρέχοντας παράλληλα ασφάλεια και άνεση στον ασθενή.
·Θα βελτιώσουν τις τεχνικές επικοινωνίας με φοβικούς και αγχωμένους ασθενείς.
•Θα είναι επίσης ικανοί να χειρίζονται μηχανήματα εφαρμογής N2O (πρωτοξειδίου του αζώτου), καθιστώντας τους αποτελεσματικούς στη διαχείριση της ενσυνείδητης χαλάρωσης.
Τοπρόγραμμα απευθύνεται σε οδοντιατρικό βοηθητικό προσωπικό που ενδιαφέρεται να ενισχύσει τις γνώσεις και δεξιότητές του, εστιάζοντας σε επιστημονικά τεκμηριωμένες πρακτικές για την εφαρμογή τεχνικών ενσυνείδητης καταστολής με πρωτοξείδιο του αζώτου κατά την παροχή οδοντιατρικών θεραπειών.
Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν: Βοηθοί οδοντιάτρων
Ελάχιστα προσόντα που απαιτούνται για τη συμμετοχή των υποψηφίων:
Απολυτήριο λυκείου
Οι συμμετέχουσες/ντες θα πρέπει να έχουν:
– Πρόσβαση στο Διαδίκτυο
– Κατοχή προσωπικού email
– Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών
Η επιλογή των υποψηφίων θα γίνει με σειρά προτεραιότητας
Το πρόγραμμα υλοποιείται με διά ζώσης παρουσία σε θεωρητικά μαθήματα. Τα μαθήματα θα διεξάγονται στο Τμήμα Οδοντιατρικής του Α.Π.Θ. Το πρόγραμμα αποτελείται από μία θεωρητική ενότητα. Στη ενότητα αυτή αναλύονται θέματα σχετικά με τον φόβο και την ανησυχία στην οδοντιατρική, με έμφαση στη φυσιολογία του πόνου και στις τεχνικές επικοινωνίας και ψυχολογικής προσέγγισης. Παρουσιάζονται τα ανατομικά στοιχεία του αναπνευστικού και καρδιαγγειακού συστήματος, καθώς και θέματα φαρμακολογίας του πρωτοξειδίου του αζώτου. Συζητούνται τα επίπεδα καταστολής και η κλινική εκτίμηση του επιπέδου συνείδησης, με έμφαση στη διαχείριση επειγόντων περιστατικών, τις ανεπιθύμητες ενέργειες του πρωτοξειδίου, την αναισθησιολογική εκτίμηση και τις διαφορές ενηλίκων και παιδιατρικών ασθενών.
Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος
Διδακτική Ενότητα I: θεωρητική ενότητα | ||
Αναλύονται θέματα όπως ο φόβος και η ανησυχία στην οδοντιατρική, με επίκεντρο τη φυσιολογία του πόνου και τεχνικές επικοινωνίας και ψυχολογικής προσέγγισης. Επιπλέον, συζητούνται θέματα φαρμακολογίας που αφορούν το πρωτοξείδιο του αζώτου, ανατομία των αναπνευστικών και καρδιαγγειακών συστημάτων, καθώς και η διαχείριση των ανεπιθύμητων ενεργειών και επειγόντων περιστατικών | ||
Ώρες | Μέθοδος υλοποίησης | Διδάσκουσα/Διδάσκων |
1 | Στοιχεία ανατομίας και φυσιολογίας του αναπνευστικού συστήματος. | Ιωάννα Δημητροπούλου |
1 | Στοιχεία ανατομίας και φυσιολογίας του καρδιοαγγειακού συστήματος. | Ιωάννα Δημητροπούλου |
1 | Προ-επεμβατική και μετά-επεμβατική αναισθησιολογική εκτίμηση | Ζήσης Κατσάκης Γιαννάκης |
1 | Φαρμακολογία του πρωτοξειδίου του αζώτου. | Γεώργιος Ντόνας |
1 | Ανεπιθύμητες ενέργειες του πρωτοξειδίου του αζώτου (για τον ασθενή, το ιατρικό προσωπικό, το περιβάλλον) | Γεώργιος Ντόνας |
1 | Επίπεδα καταστολής και κλινική εκτίμηση του επιπέδου συνείδησης – Αναγκαιότητα συνεχούς εκπαίδευσης σε I.L.S. Διαχείριση επειγόντων περιστατικών. | Ευανθία Θωμαΐδου |
1 | Διαφορές μεταξύ ενηλίκων και παιδιατρικών ασθενών. | Ευανθία Θωμαΐδου |
1 | Οδοντιατρική ανησυχία, φόβος και φοβία στα παιδιά και τους ενήλικες. | Αριστείδης Αρχάκης |
1 | Φυσιολογία του πόνου | Θεόδωρος Λιλλής |
1 | Τεχνικές επικοινωνίας και ψυχολογικής προσέγγισης | Κωνσταντίνος Αραποστάθης |
1 | Επιλογή ασθενών – προ αναισθητικός έλεγχος – Ενδείξεις και αντενδείξεις της χρήσης πρωτοξειδίου του αζώτου. | Δημήτριος Εμμανουήλ |
1 | Προδιαγραφές εξοπλισμού και χώρου. Τεχνικές παράμετροι μηχανημάτων καταστολής. Επίδειξη, χρήση και έλεγχοι ασφαλείας μηχανήματος (ΒΙΝΤΕΟ) | Χρυσούλα Τάτση |
1 | Έλεγχοι πριν και μετά την εφαρμογή του Πρωτοξειδίου του Αζώτου– Επίβλεψη και κλινική εφαρμογή. | Δημήτριος Εμμανουήλ |
1 | Τεκμηρίωση διαδικασίας – Φόρμες παρακολούθησης και καταγραφής. | Χρυσούλα Τάτση |
Σύνολο διδακτικών ωρών | 16 |
Παρεχόμενα ECTS | 1 |
Στο τέλος του προγράμματος θα πραγματοποιείται εξέταση-αξιολόγηση των εκπαιδευομένων.
Εκπαιδευτικό υλικό/ Άλλες παροχές
Τίτλος/βιβλιογραφική αναφορά/σύνδεσμος | Μορφή (Έντυπο/Ψηφιακό) | Θεματικές/Διδακτικές Ενότητες που καλύπτει |
American Academy of Pediatric Dentistry. Use of nitrous oxide for pediatric dental patients. The Reference Manual of Pediatric Dentistry. Chicago, Ill.: American Academy of Pediatric Dentistry; 2024:394-401. | Έντυπο/Ψηφιακό | Καλύπτει όλες τις Θεματικές ενότητες |
American Academy of Pediatric Dentistry. Policy on minimizing occupational health hazards associated with nitrous oxide. The Reference Manual of Pediatric Dentistry. Chicago, Ill.: American Academy of Pediatric Dentistry; 2024:166-9. | Έντυπο/Ψηφιακό | Καλύπτει όλες τις Θεματικές ενότητες |
Report of the Intercollegiate Advisory Committee for Sedation in Dentistry. Standards for Conscious Sedation in the Provision of Dental Care. 2020 | Έντυπο/Ψηφιακό | Καλύπτει όλες τις Θεματικές ενότητες |
Α. Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων:
1. Η συμμετοχή στα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ συνεπάγεται την πλήρη αποδοχή του Οδηγού Σπουδών του προγράμματος και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
2. Η παρουσία των επιμορφούμενων στα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι υποχρεωτική. Στα προγράμματα που υλοποιούνται με φυσική παρουσία, όπως και σε αυτά που υλοποιούνται με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η φοίτηση είναι γενικώς υποχρεωτική και το όριο απουσιών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης. Η παρακολούθηση της ασύγχρονης εκπαίδευσης υλοποιείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μελέτης που έχει ορισθεί από κάθε πρόγραμμα.
3. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:
·το ποσοστό των απουσιών να μην υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης,
·να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την προβλεπόμενη εξέταση,
·να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων μέχρι την έναρξη του προγράμματος.
Β. Δικαιώματα Εκπαιδευομένων:
1. Οι εκπαιδευόμενες/οι ενημερώνονται από το Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης του ΚΕΔΙΒΙΜ για κάθε είδους πληροφορία που άπτεται της λειτουργίας του Κέντρου.
2. Οι εκπαιδευόμενες/οι υποστηρίζονται ηλεκτρονικά μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας από τις/ τους εκπαιδεύτριες/τές, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την επίλυση αποριών και την παροχή διευκρινίσεων σχετιζόμενων με τις θεματικές ενότητες του προγράμματος.
3. Οι εκπαιδευόμενες/οι έχουν δικαίωμα να αιτηθούν τη διακοπή παρακολούθησης του προγράμματος και την επιστροφή διδάκτρων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12.9 του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
4. Οι εργασίες των εκπαιδευομένων προστατεύονται κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Γενικής Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ.
Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν, αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, υπάρχει η δυνατότητα παροχής Βεβαίωσης Παρακολούθησης.
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με την γραμματεία κ. Κανελλάκη Αικατερίνηστα κάτωθι στοιχεία επικοινωνίας:
Όνομα: Κανελλάκη Αικατερίνη
Τηλέφωνο: 2310 999 582
Ώρες επικοινωνίας: 10.00-13.30