4ο Θερινό Σχολείο: Κειμενικά/Λογοτεχνικά Είδη – Όψεις της Αφήγησης στο Χαρτί και στην Οθόνη

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

2025-06-24 - 2025-06-28 ( 41 ώρες )

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

Διά ζώσης

ECTS:
3
Δίδακτρα:
95€
Υπεύθυνος Προγράμματος:
Δημήτριος Γουλής
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
15-05-2025

4ο Θερινό Σχολείο: Κειμενικά/Λογοτεχνικά Είδη – Όψεις της Αφήγησης στο Χαρτί και στην Οθόνη

Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις

15-05-2025

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Σύντομη Περιγραφή

    Αφίσα 2025

    Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα  με τίτλο 4ο Θερινό Σχολείο: Κειμενικά/Λογοτεχνικά Είδη – Όψεις της Αφήγησης στο Χαρτί και στην Οθόνη, 41 διδακτικές ώρες, το οποίο θα διεξαχθεί στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής και θα υλοποιηθεί με δια ζώσης μαθήματα.  Το πρόγραμμα παρέχει 3 ECTS.

    Το θερινό σχολείο 2025 επικεντρώνεται στον κειμενικό τύπο της αφήγησης και προσφέρει τη δυνατότητα μελέτης της σε διάφορα σημειωτικά και επικοινωνιακά περιβάλλοντα. Οι εργασίες του θερινού σχολείου, μετά από την αναγκαία θεωρητική επεξεργασία των εννοιών, θα επικεντρωθούν στην κοινωνικές, γνωστικές και αισθητικές λειτουργίες της αφήγησης εξετάζοντας μια ευρεία γκάμα αφηγηματικών κειμενικών ειδών, όπως τις λογοτεχνικές, κινηματογραφικές, ειδησεογραφικές αφηγήσεις, ενώ μέσα από εργαστήρια θα διερευνηθούν οι τρόποι της διδακτικής αξιοποίησης τους. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην συνομιλιακή αφήγηση στο περιβάλλον της σχολικής τάξης ως μέσου κατασκευής ταυτοτήτων αλλά και στην αφήγηση ως αντικείμενο διδασκαλίας μέσα στο παρόν σχολικό πλαίσιο και στις προοπτικές αναθεώρησης της θέσης της και διδασκαλίας της.

    Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Δημήτριος Γουλής, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Παιδαγωγική Σχολή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.

    Τηλέφωνο: 2310-995088 | Email: dagoulis@eled.auth.gr

    Έναρξη προγράμματος: 24 Ιουνίου 2025

    Λήξη προγράμματος: 28 Ιουνίου 2025

    Διάρκεια: (διδακτικές ώρες): 41

    Κόστος: 95€ (περιλαμβάνεται καφές και ελαφρύ γεύμα ημερησίως)

    Παρέχεται εκπτωτική πολιτική:  Χορηγείται 1 υποτροφία βάσει οικογενειακού εισοδήματος.

    Παρέχεται πιστοποιητικό επιμόρφωσης: ΝΑΙ

    ECTS: 3 ECTS

    Αιτήσεις γίνονται δεκτές από την 1η Μαρτίου 2025 έως 15 Μαΐου 2025.

    Διδακτικό προσωπικό

    Αθανάσιος Αϊδίνης, Καθηγητής ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/aidinis/

    Βασίλης Αλεξίου, Αναπληρωτής Καθηγητής ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/alexiou/

    Βενετία Αποστολίδου, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/apostolidou/

    Ζωή Βερβεροπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://bit.ly/42NrLTv

    Ζησούλα Γκουτσιουκώστα, Διδακτόρισσα ΑΠΘ, https://digistoryhub.web.auth.gr/about/

    Δημήτρης Γουλής, Επίκουρος καθηγητής ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/goulis/

    Μελπομένη Κανατσούλη, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://www.nured.auth.gr/dp7nured/?q=el/userprofile/37

    Βασιλική Κάντζου, Επίκουρη καθηγήτρια ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/kantzou/

    Ανδρέας Καρακίτσιος, Καθηγητής ΑΠΘ, https://qa.auth.gr/el/cv/akarakit

    Σοφία Κεφαλίδου, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/kefalidou/

    Τριανταφυλλιά Κωστούλη, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/kostouli/

    Ελβίρα Μασούρα, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://bit.ly/3CE5I7b

    Εύα Μπουγατσέλη, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/bougatzeli/

    Φωτεινή Παπαδημητρίου, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/papadimitriou/

  • Στόχος του προγράμματος

    Το θερινό σχολείο επικεντρώνεται κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 στον κειμενικό τύπο της αφήγησης και προσφέρει τη δυνατότητα μελέτης της σε διάφορα σημειωτικά και επικοινωνιακά περιβάλλοντα. Βασική επιδίωξη είναι η ανάδειξη της κεντρικότητας και της σημασίας της αφήγησης για την κοινωνία και την εκπαίδευση, η παρουσίαση θεωρητικών και αναλυτικών εργαλείων για την προσέγγιση της, καθώς και η διατύπωση προτάσεων για τη διδακτική αξιοποίησή της και για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων επίγνωσης των γλωσσικών χαρακτηριστικών και των επικοινωνιακών λειτουργιών της. Οι εργασίες του θερινού σχολείου θα επικεντρωθούν στην κοινωνικές, γνωστικές και αισθητικές λειτουργίες της αφήγηση εξετάζοντας μια ευρεία γκάμα αφηγηματικών κειμενικών ειδών, ενώ μέσα από εργαστήρια θα διερευνηθούν οι τρόποι της διδακτικής αξιοποίησης τους. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην συνομιλιακή αφήγηση στο περιβάλλον της σχολικής τάξης ως μέσου κατασκευής ταυτοτήτων αλλά και στην αφήγηση ως αντικείμενο διδασκαλίας μέσα στο παρόν σχολικό πλαίσιο και στις προοπτικές αναθεώρησης της θέσης της και διδασκαλίας της.

  • Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα:

    • γνωρίζουν τα χαρακτηριστικά των διάφορων αφηγηματικών ειδών και θα αναγνωρίζουν την κεντρικότητα της αφήγησης για την εκπαίδευση αλλά και την σύγχρονη επικοινωνία.
    • είναι σε θέση να προσεγγίζουν κριτικά τα αφηγηματικά κειμενικά είδη.
    • συσχετίζουν τα χαρακτηριστικά των διαφόρων αφηγηματικών κειμενικών ειδών με τις λειτουργίες τους. και με τις επικοινωνιακές συνθήκες καθώς και τα σημειωτικά περιβάλλοντα μέσα στα οποία παράγονται και προσλαμβάνονται τα αφηγηματικά κείμενα.
    • έχουν ασκηθεί στην ανάγνωση και ερμηνεία συγκεκριμένων αφηγηματικών ειδών.
    • είναι σε θέση να διδάξουν τα συγκεκριμένα κειμενικά είδη αποτελεσματικότερα στην εκπαίδευση και έτσι να βοηθήσουν τους μαθητές τους στην κατανόηση και συγγραφή τους.
    • έχουν εξοικειωθεί με τους τρόπους διδακτικής αξιοποίησης των συγκεκριμένων ειδών.
    • έχουν εξοικειωθεί με την διαχείριση των αφηγήσεων που προκύπτουν στην σχολική τάξη ως μηχανισμού κατασκευής και εγγραφής ταυτοτήτων
  • Σε ποιους απευθύνεται

    Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες, υποψήφιους/ες διδάκτορες/ισσες και πτυχιούχους Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.

  • Κριτήρια επιλογής

    Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν πτυχιούχοι ή μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες ή υποψήφιοι/ες διδάκτορες/ισσες παιδαγωγικών σχολών και φιλολογιών, καθώς και σχολών ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών.

    Για την επιλογή των υποψηφίων θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.

  • Μέθοδος Υλοποίησης

    Το πρόγραμμα συνίσταται από εισηγήσεις οι οποίες θα αποσαφηνίσουν θεωρητικές έννοιες, εργαλεία και πλαίσια προσέγγισης της αφήγησης και των αφηγηματικών κειμενικών ειδών  και των γραμματισμών τους και από εργαστήρια κατά τα οποία οι συμμετέχουσες και οι συμμετέχοντες, δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά αλλά και ατομικά, θα εναλλαχθούν στους ρόλους των παραγωγών, παραληπτών και αναλυτών κειμένων, καθώς και θα εκπονήσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες και σενάρια για την αξιοποίηση και διδασκαλία των αφηγηματικών κειμενικών ειδών. Παράλληλα, σε ορισμένες από τις ενότητές του θα υλοποιηθούν και εργαστήρια.

  • Πρόγραμμα Σπουδών

    Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος

    Διδακτική/Θεματική ενότητα Υποενότητα Ώρες
    Εισαγωγή στον αφηγηματικό λόγο Θεωρητικές «αφηγήσεις» για την αφήγηση 1
    Κατανόηση αφηγηματικού λόγου από ψυχογλωσσολογική σκοπιά 1
    Η επαναλαμβανόμενη ανάσυρση ως τεχνική ενίσχυση της μάθησης 1
    Βασικά εργαλεία αφηγηματολογικής ανάλυσης (αφηγητές, κατασκευή ιστοριόκοσμου) 1
    Εργαστήριο: αναγνωστική ανταπόκριση και αφηγηματική εμβύθιση (narrative immersion) 4
    Ψηφιακή αφήγηση Η ψηφιακή αφήγηση: ορισμός, ιστορία του είδους και χαρακτηριστικά 1,5
    Η αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης στη διδασκαλία. Διδακτικές πρακτικές και διδακτικά σενάρια 1,5
    Δημιουργία διδακτικού σεναρίου και  ψηφιακής αφήγησης 5
    Μικρή ιστορία Το λογοτεχνικό είδος του διηγήματος 1
    Μικρομυθοπλασίες: ματιές στο εργαστήρι του συγγραφέα 1,5
    Εικονογραφημένες μικρές ιστορίες: από τα ‘Αγρια Πράγματα του Μώρις Σέντακ μέχρι το Γάτο της Πέρσας Ζαχαριά 1,5
    Εργαστήριο: μικροαφηγήσεις και δημιουργική γραφή 4
    Οπτική αφήγηση Οπτικός γραμματισμός: διαβάζοντας πίσω από τις εικόνες 2
    Ζητήματα θεωρίας κινηματογραφικής εκπαίδευσης: Πώς φτιάχνουμε μια κινηματογραφική λέσχη για παιδιά; 2
    Εργαστήριο: Από την οθόνη στη σελίδα και ακόμα παραπέρα. Δύο παράλληλα κινηματογραφικά εργαστήρια, για την α/θμια και τη β/θμια εκπαίδευση, με αφετηρία τις ταινίες “Sing” του Kristóf Deák και “Τα 400
    χτυπήματα” του Φρανσουά Τρυφφώ
    4
    Η αφήγηση στην κοινωνία και την εκπαίδευση Αφηγηματική δημοσιογραφία: Λογοτεχνικές τεχνικές και τροπικότητες στον ειδησεογραφικό λόγο 1
    Εργαστήριο: διδακτική αξιοποίηση των ειδησεογραφικών αφηγήσεων (έντυπων, on-line, τηλεοπτικών) 4
    Η ανάπτυξη του αφηγήματος σε παιδιά που μαθαίνουν νέα ελληνικά ως πρόσθετη γλώσσα 1,5
    Η αφήγηση στην εκπαιδευτική πράξη: Ισχύουσες πρακτικές και νέες οπτικές 1,5
    Σύνολο διδακτικών ωρών 40
    ECTs 3
  • Εκπαιδευτικό Υλικό / Παροχές

    Στις συμμετέχουσες/στους συμμετέχοντες παρέχονται:

    1. Βιβλιογραφία γύρω από τη θεωρία της αφήγησης, των αφηγηματικών κειμενικών ειδών, καθώς και για κάθε ένα από τα κειμενικά και λογοτεχνικά είδη που θα διδαχθούν στο πρόγραμμα
    2. Παραμύθια, διηγήματα και μικροαφηγήματα,  τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στα εργαστήρια.
    3. Διαφόρων ειδών κείμενα από τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, αποσπάσματα από βιβλία καθώς και κείμενα από το διαδίκτυο τα οποία θα χρησιμοποιηθούν στα εργαστήρια.

    Το εκπαιδευτικό υλικό του θερινού σχολείου ανεβαίνει κάθε χρόνο στην πλατφόρμα του elearning στη σελίδα του θερινού σχολείου πριν από την έναρξη των εργασιών του προγράμματος.

    Αναλυτικότερα:

    Τίτλος/βιβλιογραφική αναφορά/σύνδεσμος Μορφή (Έντυπο/Ψηφιακό) Θεματικές/Διδακτικές Ενότητες που καλύπτει
    Βιβλιογραφία Έντυπη/ψηφιακή Αφήγηση-αφηγηματικά κειμενικά είδη
    Λογοτεχνικά, βιβλία, μυθιστορήματα και διηγήματα Έντυπη/ψηφιακή Εργαστήρια αφηγηματικής εμβύθισης, δημιουργικής γραφής
    Σύνδεσμοι πολυτροπικών κειμένων Έντυπη/ψηφιακή Οπτικός γραμματισμός, Κινηματογραφικές αφηγήσεις, ειδησεογραφικές αφήγησεις αφηγήσεις στην τάξη και την κοινωνία, Εργαστήρια
    Διαφόρων ειδών κείμενα από τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, καθώς και κείμενα από το διαδίκτυο, τηλεοπτικές ειδήσεις Έντυπη/ψηφιακή Εργαστήριο ειδησεογραφικής  αφήγησης
  • Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Εκπαιδευομένων

    Α. Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων: 

    1. Η συμμετοχή στα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ συνεπάγεται την πλήρη αποδοχή του Οδηγού Σπουδών του προγράμματος και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
    2. Η παρουσία των επιμορφούμενων στα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι υποχρεωτική. Στα προγράμματα που υλοποιούνται με φυσική παρουσία, όπως και σε αυτά που υλοποιούνται με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η φοίτηση είναι γενικώς υποχρεωτική και το όριο απουσιών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης. Η παρακολούθηση της ασύγχρονης εκπαίδευσης υλοποιείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μελέτης που έχει ορισθεί από κάθε πρόγραμμα.
    3.   Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:
    • το ποσοστό των απουσιών να μην υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης,
    • να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την προβλεπόμενη εξέταση,
    • να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων έως 20 Μαΐου 2025

    Β. Δικαιώματα Εκπαιδευομένων: 

    1. Οι εκπαιδευόμενες/οι ενημερώνονται από το Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης του ΚΕΔΙΒΙΜ για κάθε είδους πληροφορία που άπτεται της λειτουργίας του Κέντρου.
    2. Οι εκπαιδευόμενες/οι υποστηρίζονται ηλεκτρονικά μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας από τις/ τους εκπαιδεύτριες/τές, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την επίλυση αποριών και την παροχή διευκρινίσεων σχετιζόμενων με τις θεματικές ενότητες του προγράμματος.
    3. Οι εκπαιδευόμενες/οι έχουν δικαίωμα να αιτηθούν τη διακοπή παρακολούθησης του προγράμματος και την επιστροφή διδάκτρων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12.9 του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
    4. Οι εργασίες των εκπαιδευομένων προστατεύονται κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Πιστοποιητικό

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ.

    Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν, αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, υπάρχει η δυνατότητα παροχής Βεβαίωσης Παρακολούθησης.

  • Επικοινωνία

    Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με τον Δημήτρη Γουλή και τη Σοφία Κεφαλίδου στα κάτωθι στοιχεία επικοινωνίας:

    Δημήτριος Γουλής

    Τηλέφωνο: 2301995088

    Ώρες επικοινωνίας:  Δευτέρα – Παρασκευή, 13.30 – 15.30

    email: dagoulis@eled.auth.gr

    Σοφία Κεφαλίδου

    Τηλέφωνο: 2310-995094

    Ώρες επικοινωνίας: Τρίτη, 11.00 – 13.30, Τετάρτη, 09.00 – 11.00.

    email: sokefali@eled.auth.gr

  • Κανονισμός Σπουδών ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
    Δείτε τον κανονισμό σπουδών ΕΔΩ
  • Κανονισμός Διαχείρισης Παραπόνων
    Δείτε τον κανονισμό διαχείρισης παραπόνων ΕΔΩ

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Κόστος: 95€ εφάπαξ έως 31 Μαΐου 2025

Έκπτωση: μία (1) υποτροφία με τη μορφή απαλλαγής από τα δίδακτρα

Κατηγορία δικαιούχων: εισοδηματικά κριτήρια

Απαιτούμενα δικαιολογητικά: Βιογραφικό σημείωμα, αντίγραφο φορολογικής δήλωσης

Αριθμός τραπεζικού λογαριασμού (Θα ανακοινωθεί σύντομα)

Μετάβαση στο περιεχόμενο