2025-06-24 - 2025-06-28 ( 41 ώρες )
Διά ζώσης
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο 4ο Θερινό Σχολείο: Κειμενικά/Λογοτεχνικά Είδη – Όψεις της Αφήγησης στο Χαρτί και στην Οθόνη, 41 διδακτικές ώρες, το οποίο θα διεξαχθεί στον Πύργο της Παιδαγωγικής Σχολής και θα υλοποιηθεί με δια ζώσης μαθήματα. Το πρόγραμμα παρέχει 3 ECTS.
Το θερινό σχολείο 2025 επικεντρώνεται στον κειμενικό τύπο της αφήγησης και προσφέρει τη δυνατότητα μελέτης της σε διάφορα σημειωτικά και επικοινωνιακά περιβάλλοντα. Οι εργασίες του θερινού σχολείου, μετά από την αναγκαία θεωρητική επεξεργασία των εννοιών, θα επικεντρωθούν στην κοινωνικές, γνωστικές και αισθητικές λειτουργίες της αφήγησης εξετάζοντας μια ευρεία γκάμα αφηγηματικών κειμενικών ειδών, όπως τις λογοτεχνικές, κινηματογραφικές, ειδησεογραφικές αφηγήσεις, ενώ μέσα από εργαστήρια θα διερευνηθούν οι τρόποι της διδακτικής αξιοποίησης τους. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση θα δοθεί στην συνομιλιακή αφήγηση στο περιβάλλον της σχολικής τάξης ως μέσου κατασκευής ταυτοτήτων αλλά και στην αφήγηση ως αντικείμενο διδασκαλίας μέσα στο παρόν σχολικό πλαίσιο και στις προοπτικές αναθεώρησης της θέσης της και διδασκαλίας της.
Επιστημονικός Υπεύθυνος του προγράμματος είναι ο Δημήτριος Γουλής, Επίκουρος Καθηγητής, Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης, Παιδαγωγική Σχολή, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Τηλέφωνο: 2310-995088 | Email: dagoulis@eled.auth.gr
Έναρξη προγράμματος: 24 Ιουνίου 2025
Λήξη προγράμματος: 28 Ιουνίου 2025
Διάρκεια: (διδακτικές ώρες): 41
Κόστος: 95€ (περιλαμβάνεται καφές και ελαφρύ γεύμα ημερησίως)
Παρέχεται εκπτωτική πολιτική: Χορηγείται 1 υποτροφία βάσει οικογενειακού εισοδήματος.
Παρέχεται πιστοποιητικό επιμόρφωσης: ΝΑΙ
ECTS: 3 ECTS
Αιτήσεις γίνονται δεκτές από την 1η Μαρτίου 2025 έως 15 Μαΐου 2025.
Διδακτικό προσωπικό
Αθανάσιος Αϊδίνης, Καθηγητής ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/aidinis/
Βασίλης Αλεξίου, Αναπληρωτής Καθηγητής ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/alexiou/
Βενετία Αποστολίδου, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/apostolidou/
Ζωή Βερβεροπούλου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://bit.ly/42NrLTv
Ζησούλα Γκουτσιουκώστα, Διδακτόρισσα ΑΠΘ, https://digistoryhub.web.auth.gr/about/
Δημήτρης Γουλής, Επίκουρος καθηγητής ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/goulis/
Μελπομένη Κανατσούλη, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://www.nured.auth.gr/dp7nured/?q=el/userprofile/37
Βασιλική Κάντζου, Επίκουρη καθηγήτρια ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/kantzou/
Ανδρέας Καρακίτσιος, Καθηγητής ΑΠΘ, https://qa.auth.gr/el/cv/akarakit
Σοφία Κεφαλίδου, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/kefalidou/
Τριανταφυλλιά Κωστούλη, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/kostouli/
Ελβίρα Μασούρα, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://bit.ly/3CE5I7b
Εύα Μπουγατσέλη, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/bougatzeli/
Φωτεινή Παπαδημητρίου, Καθηγήτρια ΑΠΘ, https://eled.auth.gr/about/personnel/papadimitriou/
Το θερινό σχολείο επικεντρώνεται κατά το ακαδημαϊκό έτος 2024-2025 στον κειμενικό τύπο της αφήγησης και προσφέρει τη δυνατότητα μελέτης της σε διάφορα σημειωτικά και επικοινωνιακά περιβάλλοντα. Βασική επιδίωξη είναι η ανάδειξη της κεντρικότητας και της σημασίας της αφήγησης για την κοινωνία και την εκπαίδευση, η παρουσίαση θεωρητικών και αναλυτικών εργαλείων για την προσέγγιση της, καθώς και η διατύπωση προτάσεων για τη διδακτική αξιοποίησή της και για τον σχεδιασμό εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων επίγνωσης των γλωσσικών χαρακτηριστικών και των επικοινωνιακών λειτουργιών της. Οι εργασίες του θερινού σχολείου θα επικεντρωθούν στην κοινωνικές, γνωστικές και αισθητικές λειτουργίες της αφήγηση εξετάζοντας μια ευρεία γκάμα αφηγηματικών κειμενικών ειδών, ενώ μέσα από εργαστήρια θα διερευνηθούν οι τρόποι της διδακτικής αξιοποίησης τους. Τέλος, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην συνομιλιακή αφήγηση στο περιβάλλον της σχολικής τάξης ως μέσου κατασκευής ταυτοτήτων αλλά και στην αφήγηση ως αντικείμενο διδασκαλίας μέσα στο παρόν σχολικό πλαίσιο και στις προοπτικές αναθεώρησης της θέσης της και διδασκαλίας της.
Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα:
Το πρόγραμμα απευθύνεται σε εν ενεργεία εκπαιδευτικούς, μεταπτυχιακούς/ές φοιτητές/τριες, υποψήφιους/ες διδάκτορες/ισσες και πτυχιούχους Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν πτυχιούχοι ή μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες ή υποψήφιοι/ες διδάκτορες/ισσες παιδαγωγικών σχολών και φιλολογιών, καθώς και σχολών ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών.
Για την επιλογή των υποψηφίων θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας.
Το πρόγραμμα συνίσταται από εισηγήσεις οι οποίες θα αποσαφηνίσουν θεωρητικές έννοιες, εργαλεία και πλαίσια προσέγγισης της αφήγησης και των αφηγηματικών κειμενικών ειδών και των γραμματισμών τους και από εργαστήρια κατά τα οποία οι συμμετέχουσες και οι συμμετέχοντες, δουλεύοντας ομαδοσυνεργατικά αλλά και ατομικά, θα εναλλαχθούν στους ρόλους των παραγωγών, παραληπτών και αναλυτών κειμένων, καθώς και θα εκπονήσουν εκπαιδευτικές δραστηριότητες και σενάρια για την αξιοποίηση και διδασκαλία των αφηγηματικών κειμενικών ειδών. Παράλληλα, σε ορισμένες από τις ενότητές του θα υλοποιηθούν και εργαστήρια.
Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος
Διδακτική/Θεματική ενότητα | Υποενότητα | Ώρες |
Εισαγωγή στον αφηγηματικό λόγο | Θεωρητικές «αφηγήσεις» για την αφήγηση | 1 |
Κατανόηση αφηγηματικού λόγου από ψυχογλωσσολογική σκοπιά | 1 | |
Η επαναλαμβανόμενη ανάσυρση ως τεχνική ενίσχυση της μάθησης | 1 | |
Βασικά εργαλεία αφηγηματολογικής ανάλυσης (αφηγητές, κατασκευή ιστοριόκοσμου) | 1 | |
Εργαστήριο: αναγνωστική ανταπόκριση και αφηγηματική εμβύθιση (narrative immersion) | 4 | |
Ψηφιακή αφήγηση | Η ψηφιακή αφήγηση: ορισμός, ιστορία του είδους και χαρακτηριστικά | 1,5 |
Η αξιοποίηση της ψηφιακής αφήγησης στη διδασκαλία. Διδακτικές πρακτικές και διδακτικά σενάρια | 1,5 | |
Δημιουργία διδακτικού σεναρίου και ψηφιακής αφήγησης | 5 | |
Μικρή ιστορία | Το λογοτεχνικό είδος του διηγήματος | 1 |
Μικρομυθοπλασίες: ματιές στο εργαστήρι του συγγραφέα | 1,5 | |
Εικονογραφημένες μικρές ιστορίες: από τα ‘Αγρια Πράγματα του Μώρις Σέντακ μέχρι το Γάτο της Πέρσας Ζαχαριά | 1,5 | |
Εργαστήριο: μικροαφηγήσεις και δημιουργική γραφή | 4 | |
Οπτική αφήγηση | Οπτικός γραμματισμός: διαβάζοντας πίσω από τις εικόνες | 2 |
Ζητήματα θεωρίας κινηματογραφικής εκπαίδευσης: Πώς φτιάχνουμε μια κινηματογραφική λέσχη για παιδιά; | 2 | |
Εργαστήριο: Από την οθόνη στη σελίδα και ακόμα παραπέρα. Δύο παράλληλα κινηματογραφικά εργαστήρια, για την α/θμια και τη β/θμια εκπαίδευση, με αφετηρία τις ταινίες “Sing” του Kristóf Deák και “Τα 400 χτυπήματα” του Φρανσουά Τρυφφώ |
4 | |
Η αφήγηση στην κοινωνία και την εκπαίδευση | Αφηγηματική δημοσιογραφία: Λογοτεχνικές τεχνικές και τροπικότητες στον ειδησεογραφικό λόγο | 1 |
Εργαστήριο: διδακτική αξιοποίηση των ειδησεογραφικών αφηγήσεων (έντυπων, on-line, τηλεοπτικών) | 4 | |
Η ανάπτυξη του αφηγήματος σε παιδιά που μαθαίνουν νέα ελληνικά ως πρόσθετη γλώσσα | 1,5 | |
Η αφήγηση στην εκπαιδευτική πράξη: Ισχύουσες πρακτικές και νέες οπτικές | 1,5 | |
Σύνολο διδακτικών ωρών | 40 | |
ECTs | 3 |
Στις συμμετέχουσες/στους συμμετέχοντες παρέχονται:
Το εκπαιδευτικό υλικό του θερινού σχολείου ανεβαίνει κάθε χρόνο στην πλατφόρμα του elearning στη σελίδα του θερινού σχολείου πριν από την έναρξη των εργασιών του προγράμματος.
Αναλυτικότερα:
Τίτλος/βιβλιογραφική αναφορά/σύνδεσμος | Μορφή (Έντυπο/Ψηφιακό) | Θεματικές/Διδακτικές Ενότητες που καλύπτει |
Βιβλιογραφία | Έντυπη/ψηφιακή | Αφήγηση-αφηγηματικά κειμενικά είδη |
Λογοτεχνικά, βιβλία, μυθιστορήματα και διηγήματα | Έντυπη/ψηφιακή | Εργαστήρια αφηγηματικής εμβύθισης, δημιουργικής γραφής |
Σύνδεσμοι πολυτροπικών κειμένων | Έντυπη/ψηφιακή | Οπτικός γραμματισμός, Κινηματογραφικές αφηγήσεις, ειδησεογραφικές αφήγησεις αφηγήσεις στην τάξη και την κοινωνία, Εργαστήρια |
Διαφόρων ειδών κείμενα από τον ημερήσιο και περιοδικό τύπο, καθώς και κείμενα από το διαδίκτυο, τηλεοπτικές ειδήσεις | Έντυπη/ψηφιακή | Εργαστήριο ειδησεογραφικής αφήγησης |
Α. Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων:
Β. Δικαιώματα Εκπαιδευομένων:
Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ.
Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν, αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, υπάρχει η δυνατότητα παροχής Βεβαίωσης Παρακολούθησης.
Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με τον Δημήτρη Γουλή και τη Σοφία Κεφαλίδου στα κάτωθι στοιχεία επικοινωνίας:
Δημήτριος Γουλής
Τηλέφωνο: 2301995088
Ώρες επικοινωνίας: Δευτέρα – Παρασκευή, 13.30 – 15.30
email: dagoulis@eled.auth.gr
Σοφία Κεφαλίδου
Τηλέφωνο: 2310-995094
Ώρες επικοινωνίας: Τρίτη, 11.00 – 13.30, Τετάρτη, 09.00 – 11.00.
email: sokefali@eled.auth.gr
Κόστος: 95€ εφάπαξ έως 31 Μαΐου 2025
Έκπτωση: μία (1) υποτροφία με τη μορφή απαλλαγής από τα δίδακτρα
Κατηγορία δικαιούχων: εισοδηματικά κριτήρια
Απαιτούμενα δικαιολογητικά: Βιογραφικό σημείωμα, αντίγραφο φορολογικής δήλωσης
Αριθμός τραπεζικού λογαριασμού (Θα ανακοινωθεί σύντομα)
Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
Τηλέφωνα: +30 2310 99 67 -82, -88, -83, -81
E-mail: kedivim@auth.gr
Ανάπτυξη: Κέντρο Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης ΑΠΘ
Χρησιμοποιούμε cookies για τη συλλογή πληροφοριών σχετικά με τη χρήση του ιστοτόπου μας από τους επισκέπτες, με στόχο την κάλυψη των αναγκών των περισσοτέρων επισκεπτών και τη βελτίωση του περιεχομένου του ιστοτόπου μας καθώς και τη διευκόλυνση του ιστοτόπου μας.