Εκπαίδευση για την Ένταξη

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

2025-02-17 - 2025-10-17 ( 504 ώρες )

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

Μικτή μέθοδος διδασκαλίας

ECTS:
17
Δίδακτρα:
Δωρεάν
Υπεύθυνος Προγράμματος:
Δέσποινα Παπαδοπούλου
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
17-02-2025

Εκπαίδευση για την Ένταξη

Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις

17-02-2025

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Σύντομη Περιγραφή

    Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα  με τίτλο «Εκπαίδευση για την Ένταξη» διάρκειας 504 ωρών, το οποίο διεξάγεται από τον Φεβρουάριο 2025 μέχρι τον Οκτώβριο 2025 και υλοποιείται με φυσική παρουσία και εξ αποστάσεως, με τη μέθοδο της σύγχρονης και της ασύγχρονης τηλεκπαίδευσης. Οι δια ζώσης συναντήσεις πραγματοποιούνται στο παλιό κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής Α.Π.Θ. Για την ασύγχρονη εκπαίδευση χρησιμοποιείται πλατφόρμα moodle κατασκευασμένη από τη UNICEF ενώ για τη σύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση χρησιμοποιείται το λογισμικό Zoom. Το πρόγραμμα παρέχει 17 ECTS.

    Η ένταξη παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο στις τάξεις έχει αποτελέσει μεγάλη πρόκληση κατά τα τελευταία χρόνια για το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Πολλές προσπάθειες έχουν γίνει από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων για τη διευκόλυνση της φοίτησης και την ένταξη των παιδιών αυτών στο περιβάλλον της τυπικής εκπαίδευσης. Παρόλο που η πρόσβαση στα σχολεία έχει αυξηθεί για τα παιδιά με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο, η τακτική φοίτηση και η πρόληψη της εγκατάλειψης της σχολικής διαδικασίας έχουν αποδειχθεί οι μεγαλύτερες προκλήσεις. Ως ανταπόκριση σε αυτές τις επείγουσες ανάγκες, η UNICEF, σε συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής και Ελληνικά Πανεπιστήμια υλοποιεί την επιμόρφωση «Εκπαίδευση για την Ένταξη» μέσω του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης για τις περιφέρειες της Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας, της Ηπείρου, και της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με στόχο την κατάρτιση και καθοδήγηση εκπαιδευτικών που διδάσκουν σε παιδιά με προσφυγικό και μεταναστευτικό υπόβαθρο. Το πρόγραμμα «Εκπαίδευση για την Ένταξη» είναι δωρεάν και μοριοδοτούμενο.

    Επιστημονική Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η Δέσποινα Παπαδοπούλου, Καθηγήτρια Γλωσσολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του ΑΠΘ, η οποία ειδικεύεται σε ζητήματα δι/πολύγλωσσης ανάπτυξης και επεξεργασίας αλλά και σε ζητήματα κατάκτησης και διδασκαλίας μιας γλώσσας ως δεύτερης. Η Δέσποινα Παπαδοπούλου έχει εργαστεί σε πλήθος ερευνητικών προγραμμάτων, ευρωπαϊκών και εγχώριων, για την δι/πολυγλωσσία και τη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας, ενώ έχει δημοσιεύσει σε έγκριτα περιοδικά σειρά άρθρων σχετικών με τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα.

    Στο πρόγραμμα διδάσκουν μέλη του διδακτικού προσωπικού του ΑΠΘ (μέλη ΔΕΠ και ΕΔΙΠ), στελέχη της εκπαίδευσης (Συντονίστριες Εκπαίδευσης Προσφύγων, Σύμβουλοι Εκπαίδευσης) με πλούσιο ακαδημαϊκό υπόβαθρο και πολυετή εμπειρία σε ζητήματα που αφορούν τη σχολική κοινότητα, νέες/οι ερευνήτριες/ερευνητές αλλά και ειδικοί σε νομικά και άλλα ζητήματα.

    Έναρξη προγράμματος: 17/2/2025

    Λήξη προγράμματος: 17/10/2025

    Διάρκεια: 504 ώρες

    Κόστος: Το πρόγραμμα παρέχεται δωρεάν (κάλυψη διδάκτρων από τη UNICEF).

    Παρέχεται πιστοποιητικό επιμόρφωσης/ ECTS

    Αιτήσεις γίνονται δεκτές από 14/2/25 έως 17/2/25

    Διδακτικό προσωπικό

    α/α Ον/μο Ιδιότητα
    1 Δέσποινα Παπαδοπούλου Καθηγήτρια, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    2 Νικόλαος Αμβράζης ΕΔΙΠ, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    3 Παναγιώτης Ανδρέου Επιστημονικός Συνεργάτης, ΑΠΘ,  Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών
    4 Σοφία Αυγητίδου Καθηγήτρια, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής
    5 Βασίλειος Βαρσαμόπουλος Φιλόλογος, Υπ. Διδάκτωρ, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    6 Παναγιώτα Γάτση Εκπαιδευτικός-Ερευνήτρια
    7 Γερακινή Δούκα Υπ. Διδακτόρισσα, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    8 Κυριακή Δούμου Υπ. Διδακτόρισσα, ΑΠΘ, Τμήμα Ψυχολογίας
    9 Ελευθερία Ζάγκα Σύμβουλος εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης
    10 Αναστασία Ζησάκου Υπ. Διδακτόρισσα, ΑΠΘ, Τμήμα Ψυχολογίας
    11 Αγγελική Ζιάκα Καθηγήτρια, ΑΠΘ, Τμήμα Θεολογίας
    12 Αθανάσιος Καρασίμος Επίκουρος Καθηγητής, ΑΠΘ, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
    13 Ερμοφίλη Καλαμακίδου Φιλόλογος
    14 Βασιλική Κιμισκίδου Φιλόλογος
    15 Βικτώρια Κοεμτζοπούλου Συντονίστρια Εκπαίδευσης Πορσφύγων, Διαβατά Θεσ/νίκης
    16 Ειρήνη Κόντα ΕΔΙΠ, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    17 Μαρία Μαρτζούκου Συμβασιούχος Διδάσκουσα, ΕΑΠ
    18 Δημήτριος Μιχελιουδάκης Επίκουρος Καθηγητής, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    19 Αφροδίτη Μπάκα Επίκουρη Καθηγήτρια, ΑΠΘ, Τμήμα Ψυχολογίας
    20 Θεοφανούλα Μπαλίτα Συντονίστρια Εκπαίδευσης Πορσφύγων, Διαβατά Θεσ/νίκης
    21 Αθηνά Ναχοπούλου Υπ. Διδακτόρισσα, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    22 Χρυσούλα Παπαδοπούλου ΕΕΠ, ΑΠΘ, Τμήμα Θεολογίας
    23 Αναστασία Πασπάλη Μεταδιδακτορική ερευνήτρια, ΑΠΘ
    24 Βιργινία Πολίτη Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων, Δήμος Θεσ/νίκης
    25 Ανθούλα Ρεβυθιάδου Καθηγήτρια, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    26 Μαρία Σουκαλοπούλου Εκπαιδευτικός
    27 Αντώνιος Σπάθης Δικηγόρος, Δικηγορικός Σύλλογος Θεσ/νίκης
    28 Αλέξανδρος Τάντος Επίκουρος Καθηγητής, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
    29 Ευαγγελία Φίγγου Αναπληρώτρια Καθηγήτρια, ΑΠΘ, Τμήμα Ψυχολογίας
    30 Γεωργία Φωτιάδου ΕΔΙΠ, ΑΠΘ, Τμήμα Φιλολογίας
  • Στόχος του προγράμματος

    Το Πρόγραμμα «Εκπαίδευση για την Ένταξη» είναι ένα δωρεάν και μοριοδοτούμενο πρόγραμμα για εκπαιδευτικούς και στελέχη της εκπαίδευσης που εμπλέκονται στην εκπαίδευση παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο. Πρόκειται για μια συνεργασία του Εργαστηρίου Γλωσσολογίας του Τομέα Γλωσσολογίας του Τμήματος Φιλολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης με το Γραφείο της UNICEF στην Ελλάδα, με την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και υπό την εποπτεία του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής. Ο βασικός στόχος του προγράμματος είναι να επιμορφώσει τις/τους εκπαιδευτικούς που εμπλέκονται στην εκπαίδευση παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο, προκειμένου να διασφαλίσει ότι όλα τα παιδιά έχουν πρόσβαση σε ποιοτική, συμπεριληπτική εκπαίδευση.

  • Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες αναμένεται:

    • να έχουν εξοικειωθεί με τα νομικά ζητήματα που αφορούν τις/τους πρόσφυγες στην Ελλάδα
    • να γνωρίζουν τι ορίζει η βασική νομοθεσία για την εγγραφή και τη φοίτηση αιτούντων άσυλο/ μαθητ(ρι)ών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο στα ελληνικά σχολεία
    • να είναι σε θέση να κατανοούν τις ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της ένταξης μαθητ(ρι)ών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο
    • να είναι σε θέση να σχεδιάζουν εκπαιδευτικές παρεμβάσεις για την ένταξη των μαθητ(ρι)ών αυτών στη σχολική κοινότητα
    • να έχουν αντιληφθεί την ανάγκη υιοθέτησης της διαφοροποιημένης διδασκαλίας και μάθησης και να είναι σε θέση να την εφαρμόζουν στις τάξεις τους
    • να έχουν εξοικειωθεί με τις έννοιες και τους τύπους της διγλωσσίας και της πολυγλωσσίας
    • να έχουν εξοικειωθεί με σύγχρονες προσεγγίσεις διδασκαλίας μιας γλώσσας ως δεύτερης
    • να έχουν εξοικειωθεί με γλωσσικά και πολιτισμικά χαρακτηριστικά μαθητ(ρι)ών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο
    • να έχουν εξοικειωθεί με τη χρήση νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας
    • να έχουν εξοικειωθεί με ζητήματα διγλωσσίας και ειδικής αγωγής
  • Σε ποιους απευθύνεται

    Το πρόγραμμα απευθύνεται κατά προτεραιότητα σε εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων και στελέχη της εκπαίδευσης που εμπλέκονται στην εκπαίδευση παιδιών με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο. Είναι επίσης ανοικτό σε εκπαιδευτικούς γενικά και σε αποφοίτους σχετικών σχολών.

  • Κριτήρια επιλογής

    Όσον αφορά την επιλογή των υποψηφίων, παρουσιάζονται παρακάτω οι ομάδες με σειρά προτεραιότητας:

    1. εκπαιδευτικοί σε ΖΕΠ και ΔΥΕΠ
    2. εκπαιδευτικοί σε μικτές τάξεις όπου φοιτούν παιδιά με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο
    3. διευθύντριες/ές σχολικών μονάδων όπου φοιτούν παιδιά με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο
    4. Συντονίστριες/ές Εκπαίδευσης Προσφύγων
    5. εκπαιδευτικοί της μη τυπικής εκπαίδευσης
    6. Σύμβουλοι Εκπαίδευσης
    7. Άλλες ομάδες υποψηφίων

    Προαπαιτούμενα για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα.

    • Πρόσβαση στο Διαδίκτυο
    • Κατοχή προσωπικού e-mail

    Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών

  • Μέθοδος Υλοποίησης

    Το επιμορφωτικό πρόγραμμα περιλαμβάνει 504 ώρες επιμόρφωσης, οι οποίες κατανέμονται ως εξής:

    • 88 σύγχρονη επιμόρφωση
      • 44 με φυσική παρουσία
      • 44 εξ αποστάσεως
    • 416 ασύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση (μέσω πλατφόρμας moodle)

    Η σύγχρονη επιμόρφωση περιλαμβάνει 88 ώρες σύγχρονων συναντήσεων επιμορφωτ(ρι)ών και επιμορφούμενων. Οι 416 ώρες ασύγχρονης επιμόρφωσης αφορούν (α) τη μελέτη σχετικού αναρτημένου υλικού και (β) την πραγματοποίηση δραστηριοτήτων.

  • Πρόγραμμα Σπουδών

    Δομή Εκπαιδευτικού προγράμματος

    Οι θεματικές ενότητες του προγράμματος είναι οι εξής:

    • Νομικό καθεστώς των προσφύγων και μεταναστών στην Ελλάδα (2 ώρες σύγχρονης και 6 ασύγχρονης)
    • Ελληνική Νομοθεσία για την εισαγωγή πολιτών τρίτων χωρών στο εκπαιδευτικό σύστημα και ο ρόλος των ΣΕΠ (5 ώρες σύγχρονης και 10 ασύγχρονης)
    • Ψυχοκοινωνικές διαστάσεις της ένταξης μεταναστών και προσφύγων (6 ώρες σύγχρονης και 30 ασύγχρονης)
    • Ενισχύοντας το κλίμα αποδοχής στο σχολείο: ερευνητικές και αναστοχαστικές προσεγγίσεις (8 ώρες σύγχρονης και 40 ασύγχρονης)
    • Διαφοροποιημένη διδασκαλία και μάθηση (8 ώρες σύγχρονης και 40 ασύγχρονης)
    • Πολιτιστικός & Θρησκευτικός Γραμματισμός (2 ώρες σύγχρονης και 6 ασύγχρονης)
    • Βιωματική και ψυχοδραματική προσέγγιση του πολιτισμικού υπόβαθρου των μαθητ(ρι)ών προσφύγων και μεταναστ(ρι)ών (5 ώρες σύγχρονης και 9 ασύγχρονης)
    • Πολυγλωσσική προσέγγιση στη διδασκαλία (7 ώρες σύγχρονης και 34 ασύγχρονης)
    • Γλωσσική (αυτο)βιογραφία (6 ώρες σύγχρονης και 14 ασύγχρονης)
    • Γλωσσικό υπόβαθρο μαθητ(ρι)ών με μεταναστευτική και προσφυγική βιογραφία (6 ώρες σύγχρονης και 26 ασύγχρονης)
    • Διδασκαλία Γραμματικής και Λεξιλογίου (9 ώρες σύγχρονης και 45 ασύγχρονης)
    • Ανάπτυξη δραστηριοτήτων για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας (8 ώρες σύγχρονης και 42 ασύγχρονης)
    • Συνδυαστικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της δεύτερης γλώσσας (4 ώρες σύγχρονης και 32 ασύγχρονης)
    • Εκπαιδευτική τεχνολογία και γλωσσική διδασκαλία (4 ώρες σύγχρονης και 26 ασύγχρονης)
    • Δεδομένα από μαθητές για μαθητές (4 ώρες σύγχρονης και 32 ασύγχρονης)
    • Διγλωσσία και μαθησιακές δυσκολίες (4 ώρες σύγχρονης και 24 ασύγχρονης)

    Οι ενότητες με έντονη γραφή περιλαμβάνουν κάποιος είδος άσκησης με τη μορφή κουίζ ή/και εργασίας. Το σύνολο των παρεχόμενων ECTS είναι 17.

  • Εκπαιδευτικό Υλικό / Παροχές

    Στις συμμετέχουσες/στους συμμετέχοντες παρέχονται:

    1. Πρόσβαση σε πλατφόρμα moodle
    2. Εκπαιδευτικό υλικό
    3. Μοριοδότηση
    4. ECTS
    5. Συμμετοχή σε forum
    6. Mentoring
    7. Συνεργασία με διδάσκοντες/ουσες
  • Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Εκπαιδευομένων

    Α. Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων: 

    1. Η συμμετοχή στα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ συνεπάγεται την πλήρη αποδοχή του Οδηγού Σπουδών του προγράμματος και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
    2. Η παρουσία των επιμορφούμενων στα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι υποχρεωτική. Στα προγράμματα που υλοποιούνται με φυσική παρουσία, όπως και σε αυτά που υλοποιούνται με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η φοίτηση είναι γενικώς υποχρεωτική και το όριο απουσιών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 20% των προβλεπόμενων ωρών σύγχρονης εκπαίδευσης. Η παρακολούθηση της ασύγχρονης εκπαίδευσης υλοποιείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μελέτης που έχει ορισθεί από κάθε πρόγραμμα.
    3. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:

    Α) έχουν παρακολουθήσει τουλάχιστον το 80% των σύγχρονων συναντήσεων.

    Β) να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία όλες τις δραστηριότητες: κουίζ και εργασίες.

    Β. Δικαιώματα Εκπαιδευομένων: 

    1. Οι εκπαιδευόμενες/οι ενημερώνονται από το Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης του ΚΕΔΙΒΙΜ για κάθε είδους πληροφορία που άπτεται της λειτουργίας του Κέντρου.
    2. Οι εκπαιδευόμενες/οι υποστηρίζονται ηλεκτρονικά μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας από τις/ τους εκπαιδεύτριες/τές, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την επίλυση αποριών και την παροχή διευκρινίσεων σχετιζόμενων με τις θεματικές ενότητες του προγράμματος.
    3. Οι εκπαιδευόμενες/οι έχουν δικαίωμα να αιτηθούν τη διακοπή παρακολούθησης του προγράμματος και την επιστροφή διδάκτρων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12.9 του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
    4. Οι εργασίες των εκπαιδευομένων προστατεύονται κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας.
  • Πιστοποιητικό

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό  Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ.

    Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν, αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, υπάρχει η δυνατότητα παροχής Βεβαίωσης Παρακολούθησης.

  • Επικοινωνία

    Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με την ομάδα διοικητικής υποστήριξης στα κάτωθι στοιχεία επικοινωνίας: t4i.auth@gmail.com

  • Κανονισμός Σπουδών ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
    Δείτε τον κανονισμό σπουδών ΕΔΩ
  • Κανονισμός Διαχείρισης Παραπόνων
    Δείτε τον κανονισμό διαχείρισης παραπόνων ΕΔΩ

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Το πρόγραμμα παρέχεται δωρεάν (κάλυψη διδάκτρων από τη UNICEF).

Μετάβαση στο περιεχόμενο