Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

2025-10-06 - 2026-09-22 ( 450 ώρες )

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

Εξ αποστάσεως

ECTS:
16,5
Δίδακτρα:
200 €
Υπεύθυνος Προγράμματος:
Σουζάνα Παντελιάδου
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
06-10-2025

Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες

Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις

06-10-2025

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Σύντομη Περιγραφή

    Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα  με τίτλο «Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες» διάρκειας 450 ωρών, το οποίο θα διεξαχθεί και θα υλοποιηθεί ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας elearning.auth.gr. Το πρόγραμμα παρέχει 16,5 ECTS.

    Το πρόγραμμα επιμόρφωσης «Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες» προσφέρει εξ αποστάσεως, ευέλικτη κατάρτιση για επαγγελματίες της εκπαίδευσης, με έμφαση σε θεωρία και πρακτικά εργαλεία για την αξιολόγηση και διδακτική υποστήριξη μαθητών/τριών με μαθησιακές δυσκολίες. Παρέχει πιστοποιητικό επιμόρφωσης με αντίστοιχα ECTS και μοριοδοτεί σε προσλήψεις και διορισμούς.
    Απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, ψυχολόγους και άλλες ειδικότητες που θέλουν να αποκτήσουν εξειδίκευση στον κρίσιμο τομέα της Ειδικής Αγωγής.

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η κ. Σουζάνα Παντελιάδου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής Μαθησιακών Δυσκολιών στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η κ. Σουζάνα Παντελιάδου έκανε τις προπτυχιακές σπουδές της στην Ελλάδα και ειδικεύθηκε στις Μαθησιακές Δυσκολίες στις ΗΠΑ, όπου και εργάσθηκε ως ερευνήτρια. Στην Ελλάδα διδάσκει στο πανεπιστήμιο από το 1991 και έχει ολοκληρώσει μεγάλο αριθμό χρηματοδοτούμενων ερευνητικών προγραμμάτων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την ανίχνευση, τη διάγνωση και την αντιμετώπιση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και ειδικότερα της δυσλεξίας. Ακόμη, η έρευνα και το έργο της εστιάζουν στην υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσα στην τάξη, στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της γενικής και ειδικής αγωγής, είναι συγγραφέας σε πολλά σχετικά βιβλία και έχει δημοσιεύσει πάνω από 100 άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Το ερευνητικό και δημοσιευμένο έργο της έχει σημαντική διεθνή αναγνώριση.

    Στο πρόγραμμα διδάσκουν καθηγητές και καθηγήτριες του Α.Π.Θ. με γνωστικό αντικείμενο απολύτως συναφές με την Ειδική Αγωγή και τις Μαθησιακές Δυσκολίες και ειδικοί/ές επιστήμονες με διδακτορικές σπουδές συναφείς με τον τομέα των Μαθησιακών Δυσκολιών.

    Έναρξη προγράμματος: 06 Οκτωβρίου 2025

    Λήξη προγράμματος: 22 Ιουνίου 2026

    Διάρκεια: 450 ώρες

    Κόστος: 200 ευρώ (εφάπαξ ή με δόσεις)

    Παρέχεται εκπτωτική πολιτική: Όχι

    Παρέχεται πιστοποιητικό επιμόρφωσης/ ECTS: Ναι/ 16,5 ECTS.

    Αιτήσεις γίνονται δεκτές από 04/09/2025 έως 06/10/2025.

  • Στόχος του προγράμματος

    Στόχος του προγράμματος είναι η κατάρτιση και εξειδίκευση επιστημόνων στις βασικές έννοιες της ειδικής αγωγής και των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (ΕΜΔ). Ειδικότερα, οι συμμετέχουσες/οντες μετά το πέρας της επιμόρφωσης:

    • θα κατανοήσουν τις βασικές έννοιες και τις κατηγορίες της ειδικής αγωγής,
    • θα κατανοήσουν τη συγκρότηση της έννοιας και της κατηγορίας των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι δυσκολίες διαφοροποιούνται από την σχολική αποτυχία,
    • θα κατανοήσουν τη διαδικασία διάγνωσης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και θα εξοικειωθούν με την αξιοποίηση κατάλληλων διαδικασιών και εργαλείων αξιολόγησης,
    • θα έρθουν σε επαφή με κατάλληλες διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για εφαρμογή είτε στο πλαίσιο της γενικής τάξης είτε στο πλαίσιο των τμημάτων ένταξης και της ατομικής διδασκαλίας.
  • Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/οντες θα μπορούν:

    • να αναφέρουν τα βασικά μαθησιακά και συμπεριφορικά χαρακτηριστικά για τις βασικές διαγνωστικές κατηγορίες στην ειδική αγωγή,
    • να διακρίνουν τα βασικά συστατικά στοιχεία κάθε διαγνωστικής προσέγγισης στις ΕΜΔ,
    • να χρησιμοποιούν σταθμισμένες ή άτυπες δοκιμασίες αξιολόγησης της ανάγνωσης,
    • να αξιοποιούν την μεθοδολογία ανάλυσης λαθών στην παραγωγή γραπτού λόγου,
    • να αξιολογούν τις δυσκολίες στα μαθηματικά και να χρησιμοποιούν τα υπάρχοντα εργαλεία αξιολόγησης,
    • να μπορούν να διαβαθμίζουν το επίπεδο δυσκολίας των δραστηριοτήτων φωνολογικής επίγνωσης ανάλογα με τις ανάγκες της/του κάθε μαθήτρια/μαθητή,
    • να εντάσσουν στη διδασκαλία τους τις αποτελεσματικότερες στρατηγικές διδασκαλίας της ευχέρειας και κατανόησης και να αναπτύσσουν κατάλληλο υλικό,
    • να εντάσσουν στη διδασκαλία τους τις αποτελεσματικότερες τεχνικές διδασκαλίας της ορθογραφίας και της διδασκαλίας της παραγωγής γραπτού λόγου,
    • να εφαρμόζουν τα στάδια μιας επιτυχημένης διδασκαλίας για τα μαθηματικά,
    • να  χρησιμοποιούν εκπαιδευτικά λογισμικά που έχουν αναπτυχθεί με στόχο την υποστήριξη των μαθητριών/τών με Μαθησιακές Δυσκολίες.
  • Σε ποιους απευθύνεται

    Το πρόγραμμα απευθύνεται κυρίως:

    1. σε εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
    2. σε εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής,
    3. σε ψυχολόγους, λογοθεραπεύτριες/ές, εργοθεραπεύτριες/ές
    4. σε στελέχη εκπαίδευσης (συντονίστριες/ές εκπαιδευτικού έργου, διευθύντριες/ές),
    5. σε καθηγήτριες και καθηγητές ξένων γλωσσών
    6. σε αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

     

  • Κριτήρια επιλογής

    Αίτηση συμμετοχής μπορούν να υποβάλουν απόφοιτες/οι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

    Για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα απαιτείται:

    ► Πρόσβαση στο Διαδίκτυο,

    ► Κατοχή προσωπικού e-mail,

    ► Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών.

  • Μέθοδος Υλοποίησης

    Η επιμόρφωση θα υλοποιηθεί αποκλειστικά με ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία αξιοποιώντας την ηλεκτρονική πλατφόρμα του e-learning, στην οποία αναρτώνται βιντεοσκοπημένες διαλέξεις (videos webinar), ηχητικές δημοσιεύσεις (podcasts), υλικό προς μελέτη (ebook, άρθρα κλπ), δραστηριότητες εμπέδωσης, μελέτες περίπτωσης και σύντομα κουίζ (Σ/Λ και πολλαπλής επιλογής).

    Ακόμη, προβλέπεται η λειτουργία forum για την ενίσχυση της συνεργασίας και της αλληλεπίδρασης των συμμετεχόντων, για την ανταλλαγή ιδεών, επίλυση αποριών και την ενεργητική συμμετοχή στο πρόγραμμα.

  • Πρόγραμμα Σπουδών

    Το πρόγραμμα δομείται σε τρεις ευρύτερες θεματικές:

    Θεματική 1: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Περιεχόμενο και Χαρακτηριστικά (150 ώρες)

    • Θεμελιώδη ζητήματα ειδικής αγωγής
    • Θεωρητικές προσεγγίσεις των μαθησιακών δυσκολιών
    • Χαρακτηριστικά παιδιών και εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες
    • Αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών
    • Προβλήματα σχολικής μάθησης
    • Σχέση μαθησιακών δυσκολιών και ΔΕΠ-Υ
    • Διγλωσσία και δυσλεξία
    • Η δυσλεξία στην ενήλικη ζωή

    Θεματική 2: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Διάγνωση και αξιολόγηση (150 ώρες)

    • Βασικές έννοιες διάγνωσης των μαθησιακών δυσκολιών
    • Διαγνωστική αξιολόγηση, έγκαιρη ανίχνευση, διδακτική αξιολόγηση
    • Αξιολόγηση γλωσσικών δεξιοτήτων
    • Αξιολόγηση αναγνωστικής επίδοσης
    • Αξιολόγηση ορθογραφίας και παραγωγής λόγου
    • Αξιολόγηση επίδοσης στα μαθηματικά

    Θεματική 3: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Αποτελεσματικές Διδακτικές πρακτικές (150 ώρες)

    • Καλές πρακτικές – επιστημονική τεκμηρίωση
    • Αναγνωστική ευχέρεια και κατανόηση
    • Ορθογραφία και Παραγωγή γραπτού λόγου
    • Φωνολογική Επίγνωση και Αποκωδικοποίηση
    • Ανάπτυξη μαθηματικών δεξιοτήτων
    • Χρήση τεχνολογίας

     

  • Εκπαιδευτικό Υλικό / Παροχές

     

    • ebooks
    • παρουσιάσεις PowerPoint
    • μελέτες περίπτωσης
    • πρότυπα διαγνωστικών αξιολογήσεων
    • πρωτόκολλα αξιολόγησης
    • Videos
    • βιντεοσκοπημένες διαλέξεις (videos webinar)
    • ηχητικές δημοσιεύσεις (Podcasts)
    • άρθρα
    • προτεινόμενη βιβλιογραφία, εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και λογισμικά

     

  • Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Εκπαιδευομένων

    Α. Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων: 

    1. Η συμμετοχή στα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ συνεπάγεται την πλήρη αποδοχή του Οδηγού Σπουδών του προγράμματος και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
    2. Η παρουσία των επιμορφούμενων στα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι υποχρεωτική. Στα προγράμματα που υλοποιούνται με φυσική παρουσία, όπως και σε αυτά που υλοποιούνται με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η φοίτηση είναι γενικώς υποχρεωτική και το όριο απουσιών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης. Η παρακολούθηση της ασύγχρονης εκπαίδευσης υλοποιείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μελέτης που έχει ορισθεί από κάθε πρόγραμμα.
    3. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:
    • να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την προβλεπόμενη εξέταση,
    • να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων μέχρι 13 Απρίλιου 2026.

    Β. Δικαιώματα Εκπαιδευομένων: 

    1. Οι εκπαιδευόμενες/οι ενημερώνονται από το Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης του ΚΕΔΙΒΙΜ για κάθε είδους πληροφορία που άπτεται της λειτουργίας του Κέντρου.
    2. Οι εκπαιδευόμενες/οι υποστηρίζονται ηλεκτρονικά μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας από τις/ τους εκπαιδεύτριες/τές, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την επίλυση αποριών και την παροχή διευκρινίσεων σχετιζόμενων με τις θεματικές ενότητες του προγράμματος.
    3. Οι εκπαιδευόμενες/οι έχουν δικαίωμα να αιτηθούν τη διακοπή παρακολούθησης του προγράμματος και την επιστροφή διδάκτρων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12.9 του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ.
    4. Οι εργασίες των εκπαιδευομένων προστατεύονται κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

     

  • Πιστοποιητικό

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ.

    Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν, αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, υπάρχει η δυνατότητα παροχής Βεβαίωσης Παρακολούθησης.

  • Επικοινωνία

    Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με την επιστημονικά υπεύθυνη του προγράμματος καθ. Σουζάνα Παντελιάδου καθώς και με τη συνεργάτιδα του προγράμματος, κα Νικολέτα Σπένδα, στα κάτωθι στοιχεία επικοινωνίας:

    Όνομα: Σουζάνα Παντελιάδου και Νικολέτα Σπένδα

    Τηλέφωνο: 2310-997204 και +306940113466

    Ώρες επικοινωνίας: Δευτέρα- Παρασκευή 9.00- 14.00 και 18.00- 20.00.

    email: spadeli@auth.gr και nikoletaspenda@gmail.com

  • Κανονισμός Σπουδών ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
    Δείτε τον κανονισμό σπουδών ΕΔΩ
  • Κανονισμός Διαχείρισης Παραπόνων
    Δείτε τον κανονισμό διαχείρισης παραπόνων ΕΔΩ

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Κανονική εγγραφή: 200 ευρώ (πληρωτέο εφάπαξ ή σε δύο δόσεις).

Οι απαραίτητες πληροφορίες θα σας αποσταλούν μετά την ολοκλήρωση της εγγραφής σας στο πρόγραμμα.

Μετάβαση στο περιεχόμενο