Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές δυσκολίες

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ:

2025-02-03 - 2025-10-20 ( 450 ώρες )

ΜΕΘΟΔΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ:

Εξ αποστάσεως

ECTS:
16,5
Δίδακτρα:
200 ευρώ
Υπεύθυνος Προγράμματος:
Σουζάνα Παντελιάδου
Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις
03-02-2025

Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές δυσκολίες

Η υποβολή αιτήσεων ολοκληρώνεται στις

03-02-2025

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

  • Σύντομη Περιγραφή

    Το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) σας καλωσορίζει στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα με τίτλο «Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές δυσκολίες», διάρκειας 450 ωρών, το οποίο θα διεξαχθεί και θα υλοποιηθεί με ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω της πλατφόρμας elearning.auth. Το πρόγραμμα παρέχει 16,5 ECTS.
    Καθώς το σύνολο των παιδιών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες εκπαιδεύονται στο σύνολό τους στις τάξεις της γενικής εκπαίδευσης, η ανάγκη ευαισθητοποίησης αλλά και παροχής τεχνογνωσίας σε όλες/όλους τις/τους εκπαιδευτικούς είναι άμεση. Στο πλαίσιο αυτό είναι απαραίτητη η εκπαίδευση τόσο των εκπαιδευτικών γενικής όσο και ειδικής αγωγής στο πλαίσιο μιας διεπιστημονικής συνεργασίας. Το πρόγραμμα παρέχει τις βασικές γνώσεις και δεξιότητες του επιστημονικού πεδίου της Ειδικής Αγωγής και Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, το οποίο αναγνωρίζεται και μοριοδοτείται σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία.

    Επιστημονικά Υπεύθυνη του προγράμματος είναι η κ. Σουζάνα Παντελιάδου, Καθηγήτρια Ειδικής Αγωγής Μαθησιακών Δυσκολιών στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Η κ. Σουζάνα Παντελιάδου έκανε τις προπτυχιακές σπουδές της στην Ελλάδα και ειδικεύθηκε στις Μαθησιακές Δυσκολίες στις ΗΠΑ, όπου και εργάσθηκε ως ερευνήτρια. Στην Ελλάδα διδάσκει στο πανεπιστήμιο από το 1991 και έχει ολοκληρώσει μεγάλο αριθμό χρηματοδοτούμενων ερευνητικών προγραμμάτων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την ανίχνευση, τη διάγνωση και την αντιμετώπιση των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και ειδικότερα της δυσλεξίας. Ακόμη, η έρευνα και το έργο της εστιάζουν στην υποστήριξη των μαθητών με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες μέσα στην τάξη, στο πλαίσιο της διαφοροποιημένης διδασκαλίας. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών της γενικής και ειδικής αγωγής, είναι συγγραφέας σε πολλά σχετικά βιβλία και έχει δημοσιεύσει πάνω από 100 άρθρα σε ελληνικά και διεθνή επιστημονικά περιοδικά. Το ερευνητικό και δημοσιευμένο έργο της έχει σημαντική διεθνή αναγνώριση.
    Στο πρόγραμμα διδάσκουν καθηγητές και καθηγήτριες του Α.Π.Θ. με γνωστικό αντικείμενο απολύτως συναφές με την Ειδική Αγωγή και τις Μαθησιακές Δυσκολίες και ειδικοί/ές επιστήμονες με διδακτορικές σπουδές συναφείς με τον τομέα των Μαθησιακών Δυσκολιών.
    Έναρξη προγράμματος: 03 Φεβρουαρίου 2025
    Λήξη προγράμματος: 20 Οκτωβρίου 2025
    Διάρκεια: 450 ώρες
    Κόστος: 200€
    Παρέχεται εκπτωτική πολιτική: ΟΧΙ
    Παρέχεται πιστοποιητικό επιμόρφωσης/ ECTS: Ναι/ 16,5 ECTS
    Αιτήσεις γίνονται δεκτές από 09/01/2025 έως 03/02/2025.

    Διδακτικό προσωπικό
    Η κ. Σουζάνα Παντελιάδου, Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) (https://www.edlit.auth.gr/epistimoniko/padeliadou/).
    Η κ. Ελβίρα Μασούρα, Καθηγήτρια του Τμήματος Ψυχολογίας του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) (https://qa.auth.gr/el/cv/emasoura).
    Η κ. Φαίη Αντωνίου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) (https://uoa.academia.edu/FayeAntoniou).
    Η κ. Κατερίνα Δούναβη, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) (https://orcid.org/0000-0003-1491-9301 )
    Η κ. Αγγελική Καραματσούκη είναι πληροφορικός και υπηρετεί ως Διευθύντρια στο Γενικό Λύκειο Καλλιθέας, στη Θεσσαλονίκη. Ολοκλήρωσε τις διδακτορικές σπουδές στο Παιδαγωγικό Τμήμα Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με θέμα την αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Έχει συμμετάσχει σε μεγάλο αριθμό χρηματοδοτούμενων ερευνητικών και επιμορφωτικών προγραμμάτων και εργάσθηκε για 2 έτη ως ΕΔΙΠ στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Το επιστημονικό και δημοσιευμένο έργο της εστιάζει στην εκπαίδευση των φοιτητών/ριών στις ψηφιακές τεχνολογίες, καθώς και στην ανάπτυξη εφαρμογών και ψηφιακού υλικού για μαθητές και μαθήτριες με αναπηρία και/ή ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες.
    Η κ. Αναστασία Χιδερίδου- Μανδαρή είναι Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής (απόφοιτος του Παιδαγωγικού Τμήματος Ειδικής Αγωγής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας) με μεταπτυχιακές σπουδές στο Πανεπιστήμιο Μακεδονίας και διδάκτορας του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής του ΑΠΘ. Από το 2010 μέχρι σήμερα εργάζεται ως ειδική παιδαγωγός σε δομές Ειδικής Αγωγής. Τα επιστημονικά και ερευνητικά της ενδιαφέροντα επικεντρώνονται σε θέματα που αφορούν τις Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες και συγκεκριμένα σε αυτές που εστιάζουν στα Μαθηματικά, την αξιολόγηση και αντιμετώπισή τους. Η ερευνητική της δραστηριότητα έχει παρουσιαστεί σε ελληνικά και διεθνή συνέδρια. Επίσης, έχει συμμετάσχει ως διδάσκουσα σε πλήθος βιωματικών σεμιναρίων και επιμορφωτικών προγραμμάτων Δια βίου Μάθησης, καθώς και στην παραγωγή εξειδικευμένου εκπαιδευτικού υλικού για την εκπαιδευτική υποστήριξη των μαθητών με Ειδικές Μαθησιακές Δυσκολίες.

  • Στόχος του προγράμματος

    Στόχος του προγράμματος είναι η κατάρτιση και εξειδίκευση επιστημόνων στις βασικές έννοιες της ειδικής αγωγής και των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών (ΕΜΔ). Ειδικότερα, οι συμμετέχουσες/οντες μετά το πέρας της επιμόρφωσης:
    •θα κατανοήσουν τις βασικές έννοιες και τις κατηγορίες της ειδικής αγωγής,
    •θα κατανοήσουν τη συγκρότηση της έννοιας και της κατηγορίας των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και τον τρόπο με τον οποίο αυτές οι δυσκολίες διαφοροποιούνται από την σχολική αποτυχία,
    •θα κατανοήσουν τη διαδικασία διάγνωσης των ειδικών μαθησιακών δυσκολιών και θα εξοικειωθούν με την αξιοποίηση κατάλληλων διαδικασιών και εργαλείων αξιολόγησης,
    •θα έρθουν σε επαφή με κατάλληλες διδακτικές προσεγγίσεις και πρακτικές για εφαρμογή είτε στο πλαίσιο της γενικής τάξης είτε στο πλαίσιο των τμημάτων ένταξης και της ατομικής διδασκαλίας.

  • Μαθησιακά Αποτελέσματα

    Ολοκληρώνοντας το Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα, οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα μπορούν να…
    •να αναφέρουν τα βασικά μαθησιακά και συμπεριφορικά χαρακτηριστικά για τις βασικές διαγνωστικές κατηγορίες στην ειδική αγωγή,
    •να διακρίνουν τα βασικά συστατικά στοιχεία κάθε διαγνωστικής προσέγγισης στις ΕΜΔ,
    •να χρησιμοποιούν σταθμισμένες ή άτυπες δοκιμασίες αξιολόγησης της ανάγνωσης,
    •να αξιοποιούν την μεθοδολογία ανάλυσης λαθών στην παραγωγή γραπτού λόγου,
    •να αξιολογούν τις δυσκολίες στα μαθηματικά και να χρησιμοποιούν τα υπάρχοντα εργαλεία αξιολόγησης,
    •να μπορούν να διαβαθμίζουν το επίπεδο δυσκολίας των δραστηριοτήτων φωνολογικής επίγνωσης ανάλογα με τις ανάγκες της/του κάθε μαθήτρια/μαθητή,
    •να εντάσσουν στη διδασκαλία τους τις αποτελεσματικότερες στρατηγικές διδασκαλίας της ευχέρειας και κατανόησης και να αναπτύσσουν κατάλληλο υλικό,
    •να εντάσσουν στη διδασκαλία τους τις αποτελεσματικότερες τεχνικές διδασκαλίας της ορθογραφίας και της διδασκαλίας της παραγωγής γραπτού λόγου,
    •να εφαρμόζουν τα στάδια μιας επιτυχημένης διδασκαλίας για τα μαθηματικά,
    •να χρησιμοποιούν εκπαιδευτικά λογισμικά που έχουν αναπτυχθεί με στόχο την υποστήριξη των μαθητριών/τών με Μαθησιακές Δυσκολίες.

  • Σε ποιους απευθύνεται

    Το πρόγραμμα απευθύνεται κυρίως σε:
    1. εκπαιδευτικούς πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης,
    2. εκπαιδευτικούς γενικής και ειδικής αγωγής,
    3. ψυχολόγους, λογοθεραπεύτριες/ές, εργοθεραπεύτριες/ές
    4. στελέχη εκπαίδευσης (συντονίστριες/ές εκπαιδευτικού έργου, διευθύντριες/ές),
    5. καθηγήτριες και καθηγητές ξένων γλωσσών,
    6. αποφοίτους τριτοβάθμιας εκπαίδευσης,
    7. Σε όσες/όσους θέλουν να εξειδικευτούν στο πεδίο της Ειδικής Αγωγής,
    8. Σε όσες/όσους θέλουν να εργαστούν στην ιδιωτική εκπαίδευση και σε άλλες δομές μη τυπικής εκπαίδευσης.

  • Κριτήρια επιλογής

    Για τη συμμετοχή στο πρόγραμμα απαιτείται:
    ► Πρόσβαση στο Διαδίκτυο,
    ► Κατοχή προσωπικού e-mail,
    ► Βασικές γνώσεις χειρισμού ηλεκτρονικών υπολογιστών.

  • Μέθοδος Υλοποίησης

    Η επιμόρφωση θα υλοποιηθεί αποκλειστικά με ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία αξιοποιώντας την ηλεκτρονική πλατφόρμα του e-learning, στην οποία αναρτώνται βιντεοσκοπημένες διαλέξεις (videos webinar), ηχητικές δημοσιεύσεις (podcasts), υλικό προς μελέτη (ebook, άρθρα κλπ), δραστηριότητες εμπέδωσης, μελέτες περίπτωσης και σύντομα κουίζ.
    Ακόμη, προβλέπεται η λειτουργία forum για την ενίσχυση της συνεργασίας και της αλληλεπίδρασης των συμμετεχόντων, για την ανταλλαγή ιδεών, επίλυση αποριών και την ενεργητική συμμετοχή στο πρόγραμμα.

  • Πρόγραμμα Σπουδών

    Το πρόγραμμα δομείται σε τρεις ευρύτερες θεματικές:
    Θεματική 1: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Περιεχόμενο και Χαρακτηριστικά (150 ώρες /5,5 ECTS)
    •Θεμελιώδη ζητήματα ειδικής αγωγής
    •Θεωρητικές προσεγγίσεις των μαθησιακών δυσκολιών
    •Χαρακτηριστικά παιδιών και εφήβων με μαθησιακές δυσκολίες
    •Αιτιολογία των μαθησιακών δυσκολιών
    •Προβλήματα σχολικής μάθησης
    •Σχέση μαθησιακών δυσκολιών και ΔΕΠ-Υ
    •Διγλωσσία και δυσλεξία
    •Η δυσλεξία στην ενήλικη ζωή

    Θεματική 2: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Διάγνωση και αξιολόγηση (150 ώρες /5,5 ECTS)
    •Βασικές έννοιες διάγνωσης των μαθησιακών δυσκολιών
    •Διαγνωστική αξιολόγηση, έγκαιρη ανίχνευση, διδακτική αξιολόγηση
    •Αξιολόγηση γλωσσικών δεξιοτήτων
    •Αξιολόγηση αναγνωστικής επίδοσης
    •Αξιολόγηση ορθογραφίας και παραγωγής λόγου
    •Αξιολόγηση επίδοσης στα μαθηματικά

    Θεματική 3: Ειδική Αγωγή και Μαθησιακές Δυσκολίες: Αποτελεσματικές Διδακτικές πρακτικές (150 ώρες /5,5 ECTS)
    •Καλές πρακτικές – επιστημονική τεκμηρίωση
    •Αναγνωστική ευχέρεια και κατανόηση
    •Ορθογραφία και Παραγωγή γραπτού λόγου
    •Φωνολογική Επίγνωση και Αποκωδικοποίηση
    •Ανάπτυξη μαθηματικών δεξιοτήτων
    •Χρήση τεχνολογίας

  • Εκπαιδευτικό Υλικό / Παροχές

    Στις/στους συμμετέχουσες/οντες παρέχονται:
    •ebooks,
    •παρουσιάσεις PowerPoint,
    •μελέτες περίπτωσης,
    •πρότυπα διαγνωστικών αξιολογήσεων,
    •πρωτόκολλα αξιολόγησης,
    •Videos,
    •βιντεοσκοπημένες διαλέξεις (videos webinar),
    •ηχητικές δημοσιεύσεις (Podcasts),
    •άρθρα,
    •προτεινόμενη βιβλιογραφία, εκπαιδευτικές ιστοσελίδες και λογισμικά,
    •μοριοδοτούμενο Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης (16,5 ECTS)

  • Υποχρεώσεις και Δικαιώματα Εκπαιδευομένων

    Α. Υποχρεώσεις Εκπαιδευομένων:

    1. Η συμμετοχή στα προγράμματα του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ συνεπάγεται την πλήρη αποδοχή του Οδηγού Σπουδών του προγράμματος και του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ. 2. Η παρουσία των επιμορφούμενων στα εκπαιδευτικά προγράμματα είναι υποχρεωτική. Στα προγράμματα που υλοποιούνται με φυσική παρουσία, όπως και σε αυτά που υλοποιούνται με τη μέθοδο της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η φοίτηση είναι γενικώς υποχρεωτική και το όριο απουσιών δεν μπορεί να υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης. Η παρακολούθηση της ασύγχρονης εκπαίδευσης υλοποιείται σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα μελέτης που έχει ορισθεί από κάθε πρόγραμμα. 3. Για την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος οι συμμετέχουσες/συμμετέχοντες θα πρέπει:
    • το ποσοστό των απουσιών να μην υπερβαίνει το 10% των προβλεπόμενων ωρών εκπαίδευσης,
    • να έχουν ολοκληρώσει με επιτυχία την προβλεπόμενη εξέταση,
    • να έχουν καταβάλει το σύνολο των διδάκτρων μέχρι 15 Ιουνίου 2025.
    ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ. Ημερομηνία έκδοσης: 7.9.23 σ. 7

    Β. Δικαιώματα Εκπαιδευομένων:

    1. Οι εκπαιδευόμενες/οι ενημερώνονται από το Τμήμα Διοικητικής Υποστήριξης του ΚΕΔΙΒΙΜ για κάθε είδους πληροφορία που άπτεται της λειτουργίας του Κέντρου. 2. Οι εκπαιδευόμενες/οι υποστηρίζονται ηλεκτρονικά μέσω της εκπαιδευτικής πλατφόρμας από τις/ τους εκπαιδεύτριες/τές, στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας, για την επίλυση αποριών και την παροχή διευκρινίσεων σχετιζόμενων με τις θεματικές ενότητες του προγράμματος. 3. Οι εκπαιδευόμενες/οι έχουν δικαίωμα να αιτηθούν τη διακοπή παρακολούθησης του προγράμματος και την επιστροφή διδάκτρων, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο άρθρο 12.9 του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας του ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ. 4. Οι εργασίες των εκπαιδευομένων προστατεύονται κατά τις διατάξεις περί πνευματικής ιδιοκτησίας.

  • Πιστοποιητικό

    Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του προγράμματος απονέμεται στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες Πιστοποιητικό Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης, το οποίο εκδίδεται από το Κέντρο Επιμόρφωσης και Διά Βίου Μάθησης του ΑΠΘ και υπογράφεται από τον Πρόεδρο του ΚΕΔΙΒΙΜ. Η αναγνώριση και μοριοδότηση του Πιστοποιητικού Εξειδικευμένης Επιμόρφωσης αφορά:
    ▪Μοριοδότηση για τον διορισμό εκπαιδευτικών ΕΑΕ – Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Νόμος 4589, ΦΕΚ 13 Α/29-01-2019 ΑΡΘΡΟ 58, ιι ) 2 μονάδες
    ▪Ένταξη στον επικουρικό αξιολογικό πίνακα εκπαιδευτικών ΕΑΕ – Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης (Νόμος 4589, ΦΕΚ 13 Α/29-01-2019 ΑΡΘΡΟ 58)
    ▪Μοριοδότηση για τον διορισμό εκπαιδευτικών γενικής εκπαίδευσης (Νόμος 4589, ΦΕΚ 13 Α/29-01-2019 ΑΡΘΡΟ 57, ιι) 2 μονάδες
    ▪Μοριοδότηση για διορισμό μελών ΕΒΠ (Νόμος 4589, ΦΕΚ 13 Α/29-01-2019 ΑΡΘΡΟ 60 ) 2 μονάδες
    ▪Μοριοδότηση στη διαδικασία επιλογής στελεχών εκπαίδευσης, σε υποψήφιους Διευθυντές και Υποδιευθυντές (N.4823/2021, ΦΕΚ 136/Α/3-8-2021 , Άρθρο 33, παρ. 2) 1 μονάδα
    ▪Μοριοδότηση για διορισμό εκπαιδευτικών ΤΕ και ΔΕ (Νόμος 4589, ΦΕΚ 13 Α/29-01-2019, κατ’ αναλογίας της περ. α’ του Άρθρου 57). Στις/στους συμμετέχουσες/συμμετέχοντες που παρακολούθησαν, αλλά δεν ολοκλήρωσαν το σύνολο του προγράμματος, υπάρχει η δυνατότητα παροχής Βεβαίωσης Παρακολούθησης.

  • Επικοινωνία

    Για περισσότερες πληροφορίες οι ενδιαφερόμενες/οι μπορούν να επικοινωνούν με την με την επιστημονικά υπεύθυνη του προγράμματος καθ. Σουζάνα Παντελιάδου (spadeli@edlit.auth.gr) και με τη συνεργάτιδα του προγράμματος, κα Νικολέτα Σπένδα στα κάτωθι στοιχεία επικοινωνίας:
    Όνομα: Νικολέτα Σπένδα
    Τηλέφωνο: 2310-997204, 6940113466
    Ώρες επικοινωνίας: καθημερινά από τις 9.00 έως 15.00
    email: nikoletaspenda@gmail.com

  • Κανονισμός Σπουδών ΚΕΔΙΒΙΜ ΑΠΘ
    Δείτε τον κανονισμό σπουδών ΕΔΩ
  • Κανονισμός Διαχείρισης Παραπόνων
    Δείτε τον κανονισμό διαχείρισης παραπόνων ΕΔΩ

ΚΟΣΤΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ

Το κόστος συμμετοχής ανέρχεται συνολικά στα 200 ευρώ (εφάπαξ ή πληρωτέο σε δύο δόσεις).

Μετάβαση στο περιεχόμενο